Foto: Daniel Claesson

Tumba kyrka

Tumba kyrka ligger på traditionellt kyrklig mark i Tuna, inte långt från vad som tidigare var Tumba bruk.

Nu finns vår församlingsexpedition i Tumba kyrka

I mars 2023 flyttade Botkyrka församlingsexpedition och administrativ personal in i Tumba kyrka. Här har vi även samlat vår diakoni, sorgestöd, samtalsgrupper och terapiverksamhet för södra sidan av Botkyrka församling.

En del verksamhet som tidigare varit i Tumba kyrka har flyttat över till Ängskyrkan, som ligger i Storvreten. I Tumba kyrka firas gudstjänster varje vecka och vi har lunchmusik, körer och vissa annan verksamhet här. Kyrkan går givetvis att använda till dop, vigsel och begravningsgudstjänster.

Boka Tumba kyrka

Kontakta församlingsexpeditionen om du vill boka Tumba kyrka. Ring oss på 08-530 222 00 eller skicka e-post till botkyrka.forsamling@svenskakyrkan.se.

Tumba kyrkas altartavla

Tumba kyrkas historia

Redan på 1920-talet beslutade Tumba kyrkliga syförening att aktivt arbeta för att en lokal kyrka skulle byggas. I början av 1970-talet stod Tumba kyrka slutligen klar.

Tumba kyrka interiör

Tumba kyrka består av ett stort kyrkorum och två flygelbyggnader. Efter en ombyggnation finns församlingsexpedition och diakonal verksamhet här i kyrkan.

Fakta om Tumba kyrka

Adress Prästgårdsvägen 1, Tumba

Kyrkan rymmer 250 personer

Bokningar av dop, vigsel och begravning görs till expeditionen 08-530 222 00

Närmaste busshållpats (Tuna) ligger cirka 60 meter från kyrkan och trafikeras av flera SL-busslinjer.

Närmaste pendeltågsstation (Tumba) ligger cirka 1 km från kyrkan.

Prenumerera på nyhetsbrev via e-post

Vill du ha information om kommande gudstjänster, konserter och annan verksamhet i Botkyrka församling? Börja prenumerera på våra nyhetsbrev, helt kostnadsfritt. Då får du e-post med aktuell information om vad som händer i våra kyrkor.