Foto: Ann-Christine Blixth

Tullinge kyrka

Tullinge kyrka är belägen på en osedvanligt naturskön plats. Stora lärkträd kantar uppfarten mot entrén och bakom kyrkan öppnar sig en vidsträckt utsikt över Tulllingesjön med sina lummiga stränder.

Kring kyrkan finns ett gravfält från järnåldern med ett 50-tal synliga gravkullar. På en av dem står klockstapeln av lärkträ. De två klockorna ersatte 1963 Tullinge gårds gamla vällingklocka som tidigare kallat till gudstjänst.

Strax intill kyrkan ligger Tullinge gård. Det är vårt församlingshem i Tullinge, där många körer, öppna förskolan, ungdomsgrupp och andra verksamheter träffas. Tullinge gård hyrs även ut till dopkalas och minnesstunder. Läs mer om Tullinge gård.

Tullinge kyrka. Altarkors. Tända ljusstakar. Ljus från takfönster

Interiör Tullinge kyrka

Detta är en omtyckt plats för såväl söndagsgudstjänster som vid livets högtider. Många möts varje år vid dop, vigslar, konfirmation och för att ta farväl vid begravningar.

En faluröd träbyggnad med orange tegeltak. I bakgrunden en klarblå himmel.

Tullinge gård

På Tullinge gård kan du boka lokal i Adler Salviuspaviljongen för dopkaffe etc. Paviljongen är nyrenoverad och innehåller ett modernt kök.

Personal i Tullinge

Det är vi som arbetar i Tullinge kyrka och Lida idrottskyrka.

Prenumerera på nyhetsbrev via e-post

Vill du ha information om kommande gudstjänster, konserter och annan verksamhet i Botkyrka församling? Börja prenumerera på våra nyhetsbrev, helt kostnadsfritt. Då får du e-post med aktuell information om vad som händer i våra kyrkor.

Tullinge kyrka

Ulvsbergsvägen 1, Tullinge
Tfn vaktmästare: 08-530 222 27

Boka kyrkan

Bokningar av dop, vigsel och begravning - kontakta expeditionen 530 222 00

Arkitekt

Georg Rudner
Frivillighetens kyrka
Byggd av Tullinge kapellstiftelse

Invigd

1 juni 1958 av biskop Helge Ljungberg, skänktes 1966 till Botkyrka församling

Sittplatser

Tullinge kyrka rymmer 150 personer (118 sittande). Byggnaden är anpassad för människor med funktionsnedsättningar
Närmaste busshållplats
Närmsta busshållplats (Tullinge kyrka) ligger cirka 100 meter från kyrkan. Hållplatsen trafikeras av SL-buss 723.
Tullinge pendeltågsstation ligger cirka 1,6 km från kyrkan.