Foto: Daniel Claesson

Kyrkor och kyrkogårdar

I Botkyrka församling finns sex kyrkor, församlingshem, två kyrkogårdar och en begravningsplats.

Botkyrka kyrka

Botkyrka kyrka är församlingens äldsta kyrka, med rötter från 1100-talet. Kyrkan har under lång tid varit en pilgrimskyrka och ligger än i dag vid "den stora landsvägen" E4/E20 där de flesta som lämnar Stockholm söderut passerar.

Lida idrottskyrka

Friluftslivets kyrka! Vackert belägen i en sluttning mot sjön Getaren ligger Lida idrottskyrka som är en efterfrågad plats för dop och vigslar. Altartavlan består av ett stort fönster med utsikt ut över sjöns vattenspegel.

Ljusets kyrka

Ljusets kyrka är Botkyrka församlings nyaste kyrka. Kyrkan är belägen nära Hallunda centrum med den stora syrisk- ortodoxa kyrkan S:t Petrus och S:t Paulus som granne.

Tullinge kyrka

Tullinge kyrka är belägen på en osedvanligt naturskön plats. Stora lärkträd kantar uppfarten mot entrén och bakom kyrkan öppnar sig en vidsträckt utsikt över Tulllingesjön med sina lummiga stränder.

Tumba kyrka

Tumba kyrka ligger på traditionellt kyrklig mark i Tuna, inte långt från vad som tidigare var Tumba bruk.

Ängskyrkan

Ängskyrkan är belägen i Storvreten och inrymmer förutom kyrkorummet även lokaler för barn- och ungdomsverksamhet, samlingssal och kontor. Ängskyrkans verksamhet präglas av ett stort engagemang hos frivilliga i gudstjänstmedverkan, ledaruppgifter och praktiskt arbete.

Klockargården vid Botkyrka kyrka

Klockargården

Strax intill Botkyrka kyrka finns Klockargården. Den hyrs ofta ut till dopkalas och minnesstunder, men används även till församlingsverksamhet.

En faluröd träbyggnad med orange tegeltak. I bakgrunden en klarblå himmel.

Tullinge gård

På Tullinge gård kan du boka lokal i Adler Salviuspaviljongen för dopkaffe etc. Paviljongen är nyrenoverad och innehåller ett modernt kök.

Lilla Dalens begravningsplats

Lilla Dalen är en religionsneutral begravningsplats som inte innehåller några religiösa symboler.

Botkyrka kyrkogård

Botkyrka kyrkogård är den äldsta begravningsplatsen i Botkyrka. Den ursprungliga kyrkogården är omgärdad av en stenmur, Bogårdsmuren.

Tullinge parkkyrkogård

Få begravningsplatser möter besökaren med en sådan naturens skönhet och en sådan påminnelse om människans förgänglighet och tidens gång.

Antal platser i våra kyrkorum

Botkyrka kyrka 250 personer
Lida idrottskyrka 60 personer
Ljusets kyrka 90 personer
150 personer
Tumba kyrka 250 personer
Ängskyrkan 130 personer

Boka lokal

I samband med att du bokar dop, vigsel eller begravning kan du också boka lokal för dopkaffe och liknande.

I Ängskyrkan och Tumba kyrka finns lokaler i själva kyrkorna. Därutöver finns Klockargården som ligger i närheten av Botkyrka kyrka. Tullinge gård är beläget ett stenkast från Tullinge kyrka.

Läs mer under respektive kyrka.

För att boka en lokal

Kontakta församlingsexpeditionen
E-post: botkyrka.forsamling@svenskakyrkan.se

Hitta till våra kyrkor och andra lokaler