Siluetten av några personer som sitter runt ett bord. På bordet står en soppkastrull och några skålar.
Foto: Marie Åhfeldt / Mås Illustra

Samtal och stöd - diakoni

När livet är tungt eller ensamt finns vi här för dig. Oavsett din livssituation eller livsåskådning är du välkommen. Vi har tider för enskilda samtal med diakon, samtalsgrupper för dig som sörjer, terapiverksamhet och annan hjälp för dig som lever i någon form av utsatthet.

En kvinnlig diakon med grön frimärksskjorta och diakonemblem om halsen står i dörröppningen och välkomnar en besökare.

Vad är diakoni?

Se filmer med exempel på församlingens diakonala arbete

Någon att prata med

Det kan finnas många skäl till att vilja prata med en diakon eller präst. Samtalen sker under tystnadsplikt och kan handla om många olika saker.

Närbild på en röd ros. En kyrkogård syns suddigt i bakgrunden.

Samtalsgrupper för sörjande

Sorgegrupper för dig som har förlorat någon närstående.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Samtal med psykoterapeut

För dig som söker hjälp för depression, ångest, kris, trauma eller annan livsproblematik finns möjlighet att träffa en leg. psykoterapeut.

Fängelsekyrkan

Gudstjänster och enskilda samtal under tystnadsplikt för interner på Asptunaanstalten.

Kung Carl XVI Gustav och drottning Silvia tänder ljus i Uppsala domkyrka.

Stöd vid kriser

När något allvarligt händer finns vi här, både för organisationer och privatpersoner. Svenska kyrkan har stor erfarenhet och kompetens av krisledning, krishantering och av att möta människor i oro och sorg. Här hittar du kontaktuppgifter och journummer.

Ny i Sverige

Verksamhet för dig som är nyanländ.

En nattvardskalk med vin och ett fat med oblater står på altaret.

Nattvard i hemmet

Du kan få besök av en präst om du vill fira nattvard hemma.

Öppna mötesplatser

Till våra öppna mötesplatser är du välkommen så ofta du vill och kan.

Suomenkielinen - verksamhet på finska

Ruotsinsuomalainen seurakuntatyö on Ruotsin kirkon toimintaa. Botkyrkan seurakunnassa on paljon suomenkielistä toimintaa.

Diakoner i Botkyrka församling