Foto: Jenny Samuelsson, Botkyrka församling

Någon att prata med

Du kan ha enskilda samtal med diakon eller präst. Samtalen sker under tystnadsplikt.

I bland är livet svårt. För svårt för att ensam orka med. Behöver du någon att prata med?

Själavård är det traditionella namnet för samtal under tystnadsplikt med präst eller diakon. Själavårdssamtalet kan handla om allt mellan himmel och jord och behöver inte vara av specifikt "själslig" eller "andlig" natur. Allt mänskligt är lika viktigt.

Allt som sägs inom själavårdsamtalet behandlas under tystnadplikt.

Kostnadsfria samtal med diakon eller präst

Själavårdssamtal är kostnadsfria och vanligtvis kan du snabbt få en tid för samtal med någon av församlingens präster eller diakoner.

Varmt välkommen att ta kontakt med präst eller diakon i det område där du bor eller vistas, för samtal när du behöver någon att dela dina tankar och känslor med.

Norra distriktet: Norsborg, Hallunda, Alby, Fittja och Eriksberg.
Tumba: Tumba centrum, Storvreten, Tuna, Vretarna och Uttran.
Tullinge: Tullinge och Riksten

Öppen diakonimottagning

Vi har två diakonimottagningar, en för norra och en för södra Botkyrka. Hit kan du komma för samtal, rådgivning och andra korta ärenden med diakon utan att först boka tid. Vänd dig också i första hand hit om du vill ha ekonomisk rådgivning eller söker ekonomiskt stöd. Ta med giltig legitimation.

Diakonimottagning Norra

För dig som bor i Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg
Plats: Ljusets kyrka, Tomtbergavägen 16, Norsborg
Tid: Torsdagar 14.00-16.00

Diakonimottagning Södra sidan - nu i Tumba kyrka

För dig som bor i Tumba och Tullinge
Plats: Tumba kyrka - ingång C, Prästgårdsvägen 1, Tumba
Tid: Torsdagar 10.00-12.00

Diakonimottagningarna är stängda Skärtorsdagen 28 mars och Sveriges nationaldag 6 juni. Sista öppetdagen för våren är 13 juni sedan är det sommarstängt till slutet av augusti.

Sorgegrupp för vuxna som förlorat en närstående

Botkyrka församling erbjuder gruppsamtal för dig som är vuxen och vill bearbeta din sorg.

Samtal med psykoterapeut

För dig som söker hjälp för depression, ångest, kris, trauma eller annan livsproblematik finns möjlighet att träffa en leg. psykoterapeut.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Ring, mejla eller chatta helt anonymt med en präst.

En kvinna i stickad tröja talar teckenspråk mot kameran.

Samtalsjour för döva via bildtelefon

Svenska kyrkans nationella jourtelefon på teckenspråk har ett uppehåll under våren.

Diakoner