Vy från gästhamnen i Åmål med Åmåls kyrka i bakgrunden
Foto: Morgan Torger

Åmåls församling

Välkommen till Åmåls församling!

Välkommen till Åmåls församling

Här håller Gud ställningarna och det firar vi med gudstjänst på söndagarna. Tiderna hittar du i kalendern nedan.

Är du intresserad av vad som händer i församlingen?

I vår kalender listas alla gudstjänster och verksamheter.

Ja, ta mig till kalendern!

Sommar i Åmåls församling

Församlingen erbjuder gudstjänster på söndagarna, sommarkvällsmusik, pilgrimsvandringar, sommaröppna kyrkor och våffelservering på kyrkberget. Välkommen till Åmåls församling i sommar!

Fira kärleken med drop in-vigsel 24-08-24

Störst av allt är kärleken. Att fira den måste inte kosta mycket tid eller pengar. Drop in-vigsel är enkelt men högtidligt. Välkomna att gifta er i Fröskogs kyrka.

Pilgrimsvandring

Välkommen till årets vandringar

Ny postadress

Från 1 maj är Åmåls församling postadress:  Karlstadsvägen 4 662 37 Åmål

Kyrkomusiker (100 %) till Åmåls församling

Vill du vara körledare för körsångare mitt i livet? Jobba i en församling med rikt musikliv och där musiken är ett prioriterat område? Vara del av ett vänligt och kreativt arbetslag? Spela till gudstjänst i vardag och fest? Välkommen till Åmål.

Barn & Familj

Välkomna till verksamhet i Åmåls församling. Vårens verksamhet är igång.

Vuxenverksamhet

Är du nyfiken på kristen tro, bibelstudier, intresserad av internationella frågor eller vill prata om allt mellan himmel och jord?

Musik och körer

I Åmåls församling arbetar fyra kyrkomusiker. Tillsammans bedriver de ett rikt utbud av musik och körverksamhet i församlingens kyrkor och församlingshem.

Arbeta och trivs i Åmåls församling, Svenska kyrkan, Dalsland.

Se filmen nedan om Åmåls församling och hur det är att arbeta här, om kyrkan, naturen och människorna.

Lediga tjänster

Läs mer om lediga tjänster i Åmåls församling

Guidning i Åmåls församlings kyrkor

Välkommen att kontakta oss för bokningsförfrågan.

Om krisen, katastrofen eller olyckan är framme . . .

. . . tappar vi ofta fotfästet i tillvaron och känner oss vilsna. Vi vet inte vart vi ska vända oss eller vem vi kan lita på. Då har kyrkan ett symbolspråk som kan vara till hjälp. Hit kan man komma för att tända ett ljus, be en bön eller få någon att prata med. Men det finns också mer vi försöker göra:

Samtal och stöd

"Diakoni är medmänsklig omsorg, grundad i Kristi kärlek, uttryckt i kyrkans liv och vill genom barmhärtighet, respekt och solidaritet möta människan och hennes utsatthet."

En öppen psalmbok.

Dop

Välkommen att fira er dophögtid i någon av församlingens kyrkor! Alla är välkomna att döpas – barn, unga och vuxna. I dopet får vi ett löfte om att Gud alltid har omsorg om oss. Det är en vacker och glad tradition, som bjuder in till gemenskap.

Vigseln är ett minne för livet. Både för brudparet och för släkt och vänner.

Att begrava någon är att säga farväl, men också att minnas personen som gått bort.

Begravningen ett sätt att säga farväl

När en familjemedlem, släkting eller vän dör är det viktigt att få ta ett sista farväl. I kyrkan gör vi det i en begravningsgudstjänst då vi överlämnar den som dött till Gud.

Kyrkor och församlingshem

Åmåls församling motsvaras geografiskt Åmåls kommun och har 9 kyrkor och kapell. Här kan du läsa mer om dessa och dess församlingshem.

Välkommen att fira gudstjänst i Åmåls församling!

Församlingskansli

När du vill boka tid för dop, vigsel eller begravning i någon av församlingens kyrkor, beställa kondoleans eller har andra frågor.

Kyrkogårdsförvaltningen

Kyrkogårdsförvaltningen i Åmåls församling sköter om gravsättningar, vårdar de allmänna ytorna på begravningsplatserna samt sköter administrationen enligt begravningslagen. Totalt finns det 10 kyrkogårdar i Åmåls församling.

Lurad! Bluff! Skojeri! Bedrägeri!

Kalla det vad du vill, men det som en gång var oskyldiga skämt är inte längre roliga. Förtroenden ruckas ständigt och ibland vet man inte riktigt vem man kan lita på. Vi i Svenska kyrkan drabbas lika mycket som många kommuner, företag och privatpersoner av människor som missbrukar det förtroende allmänheten har för oss.

Kyrkan som trygghetspunkt

Svenska kyrkan är en trygg plats där många finner tröst eller stöd i krisen ur ett andligt eller existentiellt perspektiv. Men kyrkans byggnader kan också vara en trygghetspunkt i praktisk bemärkelse, en plats att gå till i krisläge för att hämta vatten, värma sig och ladda mobilen.

Varje kilowattimme räknas

Varje kilowattimme (kWh) räknas är rubriken på den nationella kampanj som syftar till att få oss alla att bidra till energiförsörjningen genom att snåla på vår egen förbrukning

Pilgrimsvandra eller sträck på benen

Upplev sommarkyrkan

Kyrkans klassiker

Upptäck kyrkans tro och liv under ett kalenderår, gör Kyrkans klassiker. Det handlar om att be, läsa bibeln, fira gudstjänst och träna sin omtanke om andra. När du är klar blir du inbjuden till biskopsgården i Karlstad för att fira!

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Tösse församlingshem

Tösse församlingshem har väckt mångas intresse och ansökan om rivning av byggnaden har s.a.s. rivit upp mångas känslor. Vi beklagar det, men kanske än mer att man inte försöker ta reda på vad som sagts och gjorts.

Testa Svenska kyrkans app för barn

I appen Kyrkan kan ditt barn utforska kyrkorummet på ett lekfullt sätt.

Läs om appen

Dataskyddsförordningen

Den 25 maj 2018 trädde Dataskyddsförordningen (GDPR) i kraft. Den gäller i hela EU och syftar till att stärka skyddet för den enskilda individen vid behandling av personuppgifter.