Foto: Lotta Cohén

Varje kilowattimme räknas

Varje kilowattimme (kWh) räknas är rubriken på den nationella kampanj som syftar till att få oss alla att bidra till energiförsörjningen genom att snåla på vår egen förbrukning. Eller för att använda Bibelns ord: ”. . .det finns en tid för allt som sker under himlen: . . .en tid att skaffa, en tid att mista, en tid att spara, en tid att kasta, . . .”

I Åmåls församling försöker vi minska på elkonsumtionen där vi kan och införskaffa det som kan bidra till en mindre förbrukning. Så t.ex. använder vi samlingsrummen istället för några av de stora kyrkorna. Vi byter ut glödlampor till LED-lampor och sätter in timers där vi annars lätt glömmer att släcka efter oss. Nedan ser du en lista på fler saker som vi försöker bidra med.

·       Byta ut gamla glödlampor till LED.

·       Timerfunktion i våra lokaler för fönsterbelysning.

·       Självstängande dörrar och portar.

·       Vi ser över fönster och dörrar med nya tätningslister.

·       Batterikällor i stället för el källor tex juldekorationer mm.

·       Mindre belysningstimmar (nattetid) på våra stolpar på kyrkogårdarna.

·       Vi tittar över våra tak på flera av våra byggnader för nyinstallation av solceller samt batterilagring.

·       Vi sänker temperaturen i kyrkor och församlingshem.

·       Vi sänker användandet  av våra mest energislukande fastigheter.

·       Vi har uppe energifrågan kontinuerligt på våra APT möten så att vi gemensamt kan komma på nya sätt att spara energi.

Länk till Energimyndigheten

Länk till Säkerhetssamarbete Dalsland