Foto: Gustav Wennberg

Kyrkogårdsförvaltningen

Kyrkogårdsförvaltningen i Åmåls församling sköter om gravsättningar, vårdar de allmänna ytorna på begravningsplatserna samt sköter administrationen enligt begravningslagen. Totalt finns det 10 kyrkogårdar i Åmåls församling.

Ett hav av lila krokusar.

Dags att städa på kyrkogårdarna

Nu påbörjas snart vårstädningen på kyrkogårdar inom Åmåls kommun. Vi kommer att ta bort kransar, ljung oh granris i samband med att vi gör vårfint.

Vi underlättar vid svåra stunder

Läs mer om kyrkogårdsförvaltningen i vår broschyr

Läs broschyren digitalt

Kyrkogårdsförvaltningens expedition

Öppet mån-tors kl. 09.30-13.00
Besöksadress: Nygårds kapell, Västra kyrkogården, Hovslagaregatan 3, Åmål.
Postadress: Karlstadsvägen 4, 662 37 Åmål
amal.kyrkogardsforvaltningen@svenskakyrkan.se

Välkommen att kontakta oss om du har frågor som rör gravsättning, gravskötsel, kyrkogårdsfrågor, gravrättsfrågor m m.

Kyrkogårdsförvaltningen söker gravrättsinnehavare

Kyrkogårdsförvaltningen söker gravrättsinnehavare till följande gravar

Har du fått en faktura på posten gällande gravskötsel från ett företag som heter Gravskötsel och omvårdnad i Sverige AB?

Fakturan är bara ett erbjudande som har skickats till dödsbon. Adresserna till dödsboet är hämtade från Skatteverket.

Vi vill förtydliga att fakturan inte kommer från Åmåls kyrkogårdsförvaltning.

Här finner du information om gravskötsel i Åmåls församling.

Kyrkogårdar

I Åmåls församling (motsvarande Åmåls kommun) finns tio kyrkogårdar.

Begravningsavgift

Begravningsavgiften finansierar begravningsverksamheten. Begravningsavgift betalas av alla som är bokförda i Sverige och som har en kommunalt beskattningsbar inkomst, oavsett religion.

Skyltar på gravplatser

På våra kyrkogårdar finns det gravplatser som har olika skyltar. Skyltarna anger vilken typ av skötsel som graven har.

Gravrätt

Rätten till en gravplats kallas för gravrätt och det går att bli gravrättsinnehavare på många olika sätt. Det vanligaste är att gravrätt uppstår när någon avlider.

Gravskötsel

Visst vill man vårda minnet av sina anhöriga. Om man inte hinner, kan eller orkar ta hand om graven själv, så kan vi hjälpa till.

Gravskick

Med gravskick menas det sätt som den avlidne gravsätts på. Det finns en rad olika gravskick och nedan ges en kortfattad förklaring till de olika typerna vi kan erbjuda inom Åmåls församling.

Begravningsombud

Begravningsombud granskar att huvudmännen inom Svenska kyrkan använder pengarna från begravningsavgiften på rätt sätt. Ombuden bevakar också rättigheterna för dem som inte tillhör Svenska kyrkan.

En kyrkogård.

Hitta gravplatsen

Söker du en särskild gravplats? Här hittar du länk till sida där du kan leta vidare efter gravar i Åmåls församling.