Till innehållet Till undermeny
Närbild på röda höstlöv i solen.
Lyssna

Sura-Ramnäs församling

Svenska kyrkan i Surahammar, Ramnäs och Virsbo. Välkommen in för en stunds ro. Kom och drick en kopp kaffe, tänd ett ljus, eller var en stund i stillhet. Församlingshem och expedition hittar du på Hjulmakarevägen 33 i Surahammar.

Därför firar vi allhelgona

Allhelgonahelgen

Allhelgona är den tid på året då vi uppmärksammar och minns dem som har lämnat det här livet. Det är en helg då vi påminner oss om att döden finns, och drabbar oss alla. I kyrkan påminns vi också om att det finns hopp om ett liv efter döden.

Vad är skillnaden mellan allhelgona och halloween?

Både allhelgonahelgen och halloween uppmärksammar de döda, men det görs på väldigt olika sätt.

Hitta gravplatsen

Söker du en särskild gravplats? Här hittar du länkar till sidor där du kan leta vidare efter gravar på olika platser i Sverige.

Sorg – för dig som sörjer och för dig som stöttar en vän i sorg

Stöd i sorgen

Det finns ett liv efter döden – också för dig som blir kvar. I kyrkan kan du dela sorgen med någon som lyssnar och förstår.

Första hjälpen vid sorg

Ingen människa ska behöva vara ensam i sin sorg. Därför har vi samlat konkreta tips som gör det lite lättare för oss som medmänniskor att finnas där för någon som sörjer.

Babysång och barnrytmik

Nu startat höstens grupper av babysång och barnrytmik. Vi sjunger, dansar, leker, fikar och umgås tillsammans.

Konfirmation

Konfirmation handlar bland annat om att diskutera livets små och stora frågor tillsammans med andra och ha roligt under tiden. Nu är anmälan öppen till onsdagsgruppen!

Dop

Dop kan ske när som helst i livet, det är aldrig för sent. Välkommen att boka dop!

Musik och körer

Sura-Ramnäs församling erbjuder körsång för barn, ungdomar och vuxna. Musik och sång för tröst, glädje och gemenskap!

Saknar du någon att prata med eller som lyssnar ?

Samtal om tro och liv – vi finns här för dig

Behöver du någon att prata med eller någon som lyssnar? Ibland kan det göra stor skillnad att få dela sina tankar med någon som förstår. Församlingens diakoner och präster finns här för dig och erbjuder kostnadsfria samtal om tro och livets frågor

Spira - Existentiell hälsa bland barn och unga

Spira är ett material om att arbeta pedagogiskt och diakonalt med att stärka ungas existentiella hälsa. Det visar på hur kyrkan i samverkan med skolan kan ge unga möjlighet att utforska sin identitet, andlighet och samhörighet med världen.

Kyrka möter förskola och skola

Med utgångspunkt i barn och ungas behov av existentiell hälsa och andlig utveckling möts kyrka och skola på olika sätt i olika årskurser.

Sommarvatten stängs av

Nu börjar det bli kallt utomhus och dags att stänga av sommarvattnet.

Medlem i Svenska kyrkan

Det finns många skäl att vara medlem i Svenska kyrkan. På den här sidan ser du några av dem. Du är viktig, och du behövs!

Våra kyrkor

I Sura-Ramnäs församling finns tre kyrkor; Ramnäs kyrka, Sura kyrka och Virsbo kyrka. Dessutom finns det ett kapell på församlingshemmet Källmoragården.