Medlem i Svenska kyrkan

Det finns många skäl att vara medlem i Svenska kyrkan. På den här sidan ser du några av dem. Du är viktig, och du behövs!

I Svenska kyrkan finns sex miljoner medlemmar. En del går till kyrkan varje vecka, men andra kommer då och då. Att vara med i Svenska kyrkan är att vara medlem på sina egna villkor.

För att vara medlem i Svenska kyrkan krävs inte att du står för en särskild bekännelse. Det är fullt tillräckligt att du vill vara med. Gud tror på dig, och du är viktig.

Som medlem betalar du en del av din inkomst i kyrkoavgift. Begravningsavgiften betalar alla. Med kyrkoavgiften, som finansierar församlingsverksamheten, stöder du Svenska kyrkans arbete för  människovärde och livskvalitet.

Medlem i Svenska kyrkan blir man genom dopet. Såväl barn som vuxna döps i kyrkan. Har du tidigare varit medlem men utträtt, är du varmt välkommen tillbaka.

Vill du gå med i Svenska kyrkan, är du välkommen att ringa till oss på tel 0220-464 60 eller fylla i formläret nedan.

Varmt välkommen!

Läs mer om ditt medlemskap

Svenska kyrkan i siffror

Jag vill bli medlem i Svenska kyrkan. Fyll i formuläret så skickas en blankett hem till dig.