Vigsel

Vigselakten är en symbolhandling där ett par lovar att älska och satsa helhjärtat på varandra. Vi ber att kärleken alltid ska finnas mellan oss i våra liv och all kärlek har ytterst sitt ursprung i Gud.

Flera olika tårtdekorationer till bröllop står på ett bord.
Foto: Ulrika Robsarve /Ikon

Att gifta sig är för många ett stort steg i livet och vi finns här för att dela er dag. En vigsel är ett minne för livet. Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt ger samma legitimitet, men i kyrkan ber vi också om Guds välsignelse över äktenskapet.

För att vigas i Svenska kyrkan krävs det att åtminstone en i paret är medlem i kyrkan.

Foto: Cecilia Alsterlund

Kyrkliga vigslar kommer i alla former och storlekar

Alla är vi olika och vill fira kärleken på olika sätt. Att man väljer att gifta sig i kyrkan behöver inte betyda att man måste ha ett stort och påkostat bröllop med många gäster. Det som behövs är brudparet, en präst och två vittnen (som kan utgöras av tjänstgörande vaktmästare och kantor). Vill man ha ett stort firande så har vi kyrkor som rymmer många gäster. Det handlar om att hitta vad som känns rätt för er.

Så här går man tillväga för att gifta sig hos oss

När ni har bestämt er för att gifta er och att ni vill göra det i Sura-Ramnäs församling, så är det dags att höra av sig till vår expedition för att boka ett datum och en tid för er vigsel. Vigslar går att boka lördagar 13.00 och 16.00 i alla våra kyrkor.

Har ni önskemål om att ha er vigsel en annan veckodag, tid eller plats så hjälper vi gärna till men hör av er i tid så att vi inte redan är uppbokade med annat.

Det kostar inget att gifta sig i kyrkan. Bokar man en vigsel i en kyrka så kommer det att på vigseldagen finnas en vaktmästare och en kantor på plats, utöver tjänstgörande präst.

Några veckor innan vigseln kommer er vigselpräst att ta kontakt med er för ett vigselsamtal om livet, kärleken och det praktiska för vigseln. Vid samtalet går man igenom ordningen för vigseln, musikönskemål och praktiska frågor kring gudstjänsten.

Församlingen står för en kantor som spelar in- och utgångsmusik (från listan ni finner i länken nedan) samt psalmer. Övriga musikaliska inslag som solosång mm. samt ackompanjemang till detta ordnas på egen hand. In- och utgångsmusik samt förslag på psalmer finner ni här: Vigselmusik

Innan vigseln så behöver ni ansöka om en hindersprövning från Skatteverket som fastställer att det inte föreligger några juridiska hinder till att ni två ska kunna vigas samman. I samband med ansökan om hindersprövning kan ni även anmäla om någon av er, eller båda, vill byta efternamn i och med ingåendet av äktenskapet.

Mer information om vigsel.

Bild på brudkronor

Låna brudkrona till din vigsel

I församlingen finns flera brudkronor som det är möjligt att låna när du ska gifta dig.

Vid intresse kontakta församlingsexpeditionen på 0220-46460 eller skicka e-post till sura-ramnas.forsamling@svenskakyrkan.se