Hjälp och stöd

Diakoni är det sociala arbetet inom Svenska kyrkan. Det är kyrkans uppdrag att möta människor i utsatta livssituationer med respekt, delaktighet och ömsesidig solidaritet.

Diakoni

Diakoni är kyrkans sociala ansvar. Diakonerna i församlingen är ansvariga för de diakonala insatserna.

Lilla Stugan

Lilla stugan är en öppen diakonal mötesplats dit alla är välkomna för att fika, träffa en diakon och få hjälp med till exempel fondansökningar.

Äldreomsorgen

Läs om vad Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö vill och gör för de äldsta i Strängnäs.

Vägen genom sorgen

Här kan du läsa mer om församlingens sorgegrupper.

Samtala på svenska - Språkcafé

Varje måndag i Domkyrkans bodar. Start igen 15 januari 2024.

Café Paradiset

En mötesplats för HBTQI-personer, vänner och familj i alla åldrar. Kom och träffa likasinnade personer och hitta nya vänner

Lugna rummet

En alldeles särskild mötesplats för dig som växer upp i en familj där någon i familjen lider av missbruk av alkohol eller andra droger.

Samtalsstöd

Välkommen att kontakta Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö om du vill prata med en präst eller en diakon. Du behöver inte vara kristen eller medlem i Svenska kyrkan och det kostar ingenting.

Behöver du någon att prata med? Att få dela sina tankar med någon kan göra skillnad. Jourhavande präst lyssnar, och det som sägs stannar mellan er. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

För att nå Jourhavande präst via telefon ringer du 112 och ber att få bli kopplad till Jourhavande präst.

Läs mer om Jourhavande präst här