I livets alla skeenden - dop, konfirmation, vigsel och begravning

Dop, konfirmation, bröllop och begravning är stora händelser i livet för varje människa.

Dop

I Svenska kyrkan döps både stora och små, människor i alla åldrar. Många blir döpta under sitt första år i livet. Det har blivit vanligt att ungdomar döps inför sin konfirmation och även vuxna låter döpa sig. Dopet är är fest, gemenskap och en helig handling - helt gratis och utan krav på prestation.

En blå bil med en skylt med texten Just married i framrutan.

Vigsel - Bröllop

Bröllop är fest. Ett minne för livet. Att gifta sig kyrkligt eller borgerligt ger samma legitimitet, men i kyrkan ber vi också om Guds välsignelse över äktenskapet.

Konfirmation

Här kan du läsa mer och anmäla dig till församlingens konfirmandgrupper. Det erbjuds även konfirmation för dig som går på gymnasiet och för dig som går i anpassad grundskola eller gymnasieskola.

Begravning

När en anhörig eller vän går bort blir livet sig aldrig likt. Många och svåra tankar väcks till liv. De seder och bruk vi människor har i samband med en begravning hjälper oss att bearbeta sorgen, se sammanhang och ge trygghet.