Foto: Catharina Carlsson

Konfirmation

Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt. Det är en möjlighet för dig att testa dina åsikter, samtidigt som du får lära dig mer om kristen tro. Du får en plats att vara precis den du är och tänka som du gör. Konfirmationen är en bekräftelse av dopet och vägen dit är en fördjupning i kristen tro. Vi ledare har mycket att dela med oss av till dig - välkommen.

Konfirmation är en chans för dig att lära känna dig själv och att lära känna nya människor. Du får upplevelser för livet: till exempel att få sova över i domkyrkan. Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö erbjuder konfirmation tillsammans med Vårfruberga-Härads församling.

Konfirmation 2024/2025

Inbjudan går ut till dig som är född 2010 och medlem och till dig som har en vårdnadshavare som är medlem under försommaren 2024. Hör av dig om du inte är medlem och vill ha en inbjudan. Under sommaren öppnar anmälan till grupperna. Konfirmandåret 2024/2025 startar i september/oktober och i november 2024.

Vi ledare gillar att provtänka tillsammans med konfirmanderna, det betyder att dina tankar och känslor får plats och vi vill ge dig chansen att testa kristen tro och liv. Vi gillar Jesus, att fira mässa, Frälsarkransen, att sjunga, bibeln och massor mer. Konfirmationen är en plats att hitta en ny form av gemenskap och ett meningsfullt sammanhang.

Konfirmation är kostnadsfritt i Domkyrkoförsamlingen, en aktiv satsning för att alla som vill ska ha möjlighet att delta i grupperna. Tack till dig som är medlem i Svenska kyrkan, du bidrar till allt det goda som ungdomarna får uppleva tillsammans.

Frågor Kontakta Catharina Carlsson, präst catharina.carlsson@svenskakyrkan.se   070-250 60 90.

Konfirmand Anpassad grundskola

Konfirmationstiden handlar om dig, om Gud och om livet och det du tycker är viktigt. Det handlar om att få uppleva och påminnas om av att vi människor är värdefulla och älskade just som vi är. Vi hör alla ihop och tillför något bara genom att vara. Du får en trygg plats att utvecklas och vara dig själv på.

Gruppen för anpassad konfirmation fungerar som en traditionell konfirmandgrupp men är mindre i antalet - en grupp på ca 3-5 deltagare.

Vi har samtal, skapande sång, åker på läger om det är möjligt. Gruppen träffas två söndagar i månaden 13:30-16:00 och varannan gång deltar alla i Mässa på lätt svenska i domkyrkan.

Alla bjuds in till individuella inskrivningssamtal och får möjlighet att träffa oss ledare. Samtalet är viktigt för att vi ledare tillsammans med er unga ska kunna avgöra hur varje konfirmand ska kunna få rätt stöd under konfirmationstiden.

Kostnad Kostnadsfritt

Frågor Kontakta Jenny Sjögreen, präst jenny.sjogreen@svenskakyrkan.se  0152-245 38 och Magnus Zettervall. pedagog 0152-245 60 magnus.zettervall@svenskyrkan.se

Konfirmand Gymnasium

Konfirmation är det aldrig för sent för. För dig som går i gymnasiet erbjuds regelbundet chans att konfirmeras. Nästa grupp startar hösten 2024, men hör av dig redan nu om du vill anmäla intresse eller om du vill höra mer om konfirmation. Det blir konfirmation för gruppen våren 2025.

Frågor Kontakta Catharina Carlsson, präst catharina.carlsson@svenskakyrkan.se   070-250 60 90.

Anmälan till konfirmation

Välj en av konfirmandgrupperna i Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö.

… och till sist några frågor som kanske dröjer kvar hos dig

Måste man vara kristen för att bli konfirmand?

Nej, det måste man inte. Konfirmationstiden är en tid för att testa kristendomen och att tänka på de stora frågorna som man kanske inte tänker så mycket på med andra. Du vet de där: Varför är jag här? Vem skapade Big bang? Varför smakar koriander så märkligt? Vad händer efter döden? Ja, och allt det andra.

Måste jag konfirmeras om jag är med?

Nej, att säga ja på konfirmationsdagen är ett beslut som du själv ska fatta och du får vara med hela året utan att vara säker på att du vill konfirmeras på konfirmationsdagen.

Måste man vara döpt?

Nej, det måste man inte. Men det kommer erbjudas chans att döpas. Om du vill fullfölja året och konfirmeras så behöver du döpas först. Detta för att konfirmationen är en bekräftelse av dopet, vi säger ja till vårt dop. Det är helt okej att testa på, det finns inget tvång att döpas under konfirmationen.

Varför är det ingen utlandsresa?

Församlingen har sedan pandemin utvecklat ett arbete som bygger på gemenskap snarare än upplevelse. Det är ett medvetet val att resa inom Sverige och det centrala är att få vara tillsammans som konfirmandgemenskap – inte vart konfirmandgruppen åker.

Kommer jag hamna med mina vänner?

I största möjliga mån försöker vi ledare göra grupperna så att alla får gå med dem de önskar, men blir en grupp full kan vi inte göra så mycket.

Kommer jag att få en plats?

Alla som vill vara med i församlingens konfirmandgrupper ska få det - det är tanken. Detta gäller till exempel dig som går i 9:an, dig som bor i en annan församling. Hör gärna av dig om du funderar på något.

Jag är osäker på om jag vill vara med?

Kom och testa om konfirmation kan vara något för dig. Du kan också fråga någon eller några på din skola som konfirmerat sig om hur de hade det. Hör gärna av dig om du har frågor.

Foto: Catharina Carlsson