Utställningar

I Strängnäs domkyrka visas konstutställningar flera gånger per år. Den konst som ställs ut anknyter på olika sätt till livet och tron.

I domkyrkan visas konstutställningar som på olika sätt anknyter till frågor om livet och tron.

Ofta finns ett samspel mellan samtidskonsten som ställs ut och den redan befintliga konsten i kyrkorummet. Också barnens konstuttryck finns återkommande i domkyrkan, till exempel genom 6-åringarnas årliga julkrubbeutställning.

Aktuell utställning och kommande utställningar

Kvinnliga helgon från när och fjärran

I den här utställningen presenteras kvinnliga helgon från olika länder. Vi får möta Geneviève från Frankrike som ägnade sig åt vård av fattiga och sjuka, Cecilia av Rom som är kyrkomusikernas helgon, Sofia och hennes döttrar Tro (Pistis), Hopp (Elpis) och Kärlek (Agape), heliga Birgitta som fick i sina uppenbarelser uppdraget att grunda ett kloster och många flera. Många av de kvinnliga helgonen måste ha varit mycket starka personligheter och kan inspirera oss och våra liv. Konstnären Lisa Arvidsson har gått olika kurser i ikonmåleri i bla Sankt Petersburg och Minsk och har målat ikoner i mer än 20 års tid.

Strängnäs domkyrka söndag 3 mars - söndag 7 april. Vernissage 3 mars kl 12.30

Är du nyfiken på ikoner?

En introkväll kring ikoner och ikonmåleri i domkyrkan. Vi tittar på utställningen, pratar kring ikoner och handverket med att måla en ikon. Om du vill vara med på ikonmålarhelgen är det ett bra tillfälle för att få inspiration.

Torsdag 21 mars kl 18-19

Vill du måla din egen ikon?  OBS! FULLBOKAT, MEN DU KAN ANMÄLA DIG SOM RESERV OM NÅGON LÄMNAR ÅTERBUD

Ikonmålarhelg med Lis Engblom. Vi målar båda dagar kl 10-16 med avbrott för lunch och fika. Ikonmålarhelgen kostar 500:- och då ingår allt material, mat och fika. Sista anmälningsdag 22 mars.

Lördag-söndag 6-7 april kl 10-16

Jag vill anmäla mig till ikonmålarhelgen 6-7 april. OBS! Helgen är fullbokad men du kan anmäla dig till reservplats om någon lämnar återbud.