Foto: Anna Theander

Cheyenne reser till Costa Rica

Cheyenne Thor från Ulricehamn tillbringar hösten i Costa Rica. I utbytesprogrammet ”Ung i den världsvida kyrkan” representerar hon Skara stift och reser ut i världen med 14 andra ungdomar.

Lite pirrigt är det, några dagar före avresan. Men Cheyenne ser förstås fram emot resan.

- Egentligen är jag nog inte så nervös. Det är mest språket jag oroar mig för, det går nog lite knackigt de första veckorna, skrattar hon.

Men med sju års spanskstudier i bagaget är hon väl förberedd. Det var också språket som bidrog till valet av land.

- När jag sökte till programmet och kom till intervju fick jag frågan om vilket land jag helst skulle vilja åka till. Då sa jag Costa Rica, just för att det dels är väldigt spännande och nytt för mig och dels blir en möjlighet att förbättra spanskan. Jag hoppas att det går så pass bra så att det kan bli lite fördjupande samtal, och inte bara enkel konversation. Dessutom blir det ju en utmaning med den kyrkliga vokabulären, den har vi väl inte precis lärt oss i skolböckerna!

Cheyenne kom in i kyrkans värld genom konfirmationen och har sedan dess hjälpt till med såväl konfirmandgrupper i sin hemförsamling som med lovsången vid gudstjänsterna. Efter gymnasiet gick hon ett år på gospellinjen vid Glimåkra folkhögskola och är numera en av ledarna för gospelkören Shabach hemma i Ulricehamn.

Men nu får gospelsångarna klara sig utan Cheyenne några månader. Andra äventyr väntar!

15 svenska ungdomar från olika församlingar deltar i programmet i höst. Fyra av dem ska till Costa Rica.

- Jag och en tjej från Växjö stift ska tillbringa första halvan av hösten i huvudstaden San José och bo i varsin värdfamilj där. De andra två, som kommer från Lunds och Västerås stift reser till en landsbygdsförsamling. Och sedan byter vi, förklarar Cheyenne.

Hon kommer till en luthersk kyrka i ett land där majoriteten är katoliker. Ett sammanhang som hon är nyfiken på och ser fram emot att utforska.

- Det ska bli jättespännande. Det är ju helt andra villkor och mycket är säkert väldigt annorlunda. Jag har hört och läst en del, men det blir ju en helt annan sak att själv få uppleva det på plats.

Cheyenne hoppas få förmedla våra traditioner och kultur till landet långt där borta, och att också få ta med sig erfarenheter och upplevelser hem, för att dela vidare med oss här hemma i Skara stift.

Lagom till adventstiden kommer hon hem igen. Då får vi anledning att återkomma till Cheyenne Thor och hennes upplevelser.

Vill du följa Cheyenne och de andra?

Varje höst skickas svenska ungdomar ut i världen inom programmet "Ung i den världsvida kyrkan". De turas om att blogga på bloggen "I någon annans vardag"

Du kan också följa ungdomarna på Instagram under namnet @ungivarldsvida