Cheyenne levde församlingsliv bland utsatta i Costa Rica

Lite omtumlad, fylld av intryck och med inspiration från andra sidan jordklotet är Cheyenne Thor hemma i Skara stift igen. Tre månader har hon tillbringat i lutherska kyrkan i Costa Rica.

- Spännande, sammanfattar Cheyenne tiden som stipendiat inom utbytesprogrammet Ung i den världsvida kyrkan.

Mycket har hon fått med sig och mycket har hon lärt sig. En och en halv vecka var hon på besök i en landsbygdsförsamling, men den mesta tiden tillbringade hon i huvudstaden San José. Där rådde ett tufft klimat. Lutherska kyrkan arbetar mycket med marginaliserade grupper, något som både fascinerade och imponerade på Cheyenne.

- Det finns åtta ursprungsbefolkningsgrupper som kyrkan hjälper på olika sätt, till exempel genom att stötta kvinnor. De från kyrkan hjälpte dem för att de själva var kristna, inte för att de först och främst skulle missionera. Det kunde de möjligen göra sedan, men det viktigaste var att vara medmänniska och att bygga relationer, att korsa gränser. Det tankesättet gjorde intryck på mig.

Lutherska kyrkan i Costa Rica, som är en minoritetskyrka i det till största delen romersk-katolska landet, arbetar också mycket med hbtq-frågor. Bland annat firas hbtq-mässor varje torsdagkväll.

-  Det var ett fantastiskt fint arbete med dem. Tyvärr hade jag bara möjlighet att vara med tre gånger, eftersom de sker på kvällstid och det helt enkelt inte var säkert för mig att ta mig själv till andra sidan stan efter mörkrets inbrott, säger Cheyenne.

För området där hon vistades är präglat av kriminalitet. Många grupper är utsatta.

- Jag kände mig helt trygg, men det var ju ett hårt klimat så jag hade en del säkerhetsregler att hålla mig till från församlingens och värdfamiljens sida, säger hon.

Två gånger i veckan tillbringade hon på en sorts öppen förskola för barn mellan två och nio år i det som Cheyenne beskriver som ”den värsta förorten”, präglad av grov kriminalitet.

- Det var ett fint exempel på kyrkans verksamhet. Dit kom många barn och kyrkans uppgift var att lära dem om vad de har för rättigheter, om integritet och att arbeta med kreativitet och förstås andlig utveckling.

Det är inte bara en dans på rosor att som ung resa till en annan kontinent där mycket är annorlunda.

- Det var kärvt ibland och då och då blev det också ganska komiskt. Spanskan gick över förväntan, men min värdmamma skrattade gott när jag skulle hjälpa till att städa och hon bad mig hämta tvättmedel, trodde jag. Så jag kom tillbaka, kånkande på en tiolitersdunk flytande tvättmedel men det hon hade frågat efter var sopborsten! Det tog också några dagar att lära sig att toapapper inte slängs i toaletten utan i en sophink bredvid. Annars blev det stopp i avloppet och det råkade jag ju orsaka, det första jag gjorde. Lite pinsamt, skrattar Cheyenne.

Nu väntar förhoppningsvis säsongsarbete i Ulricehamn och det kommer Cheyenne att kombinera med det uppdrag som nu väntar som hemkommen stipendiat: att resa runt och besöka församlingar. Vill din församling ha besök av Cheyenne finns mer information i faktarutan nedan.