En finsk kyrkohandbok ligger på dopfuntens kant.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Gudstjänst och kyrkliga handlingar

I stiftets pastorat och församlingar firas gudstjänst flera gånger i veckan i olika sammanhang. Det kan vara söndagens gudstjänst, en kvällsmässa, en andakt i en barngrupp eller på äldreboendet eller när någon eller några döps, konfirmeras, gifter sig eller blir begravd - eller ett annat sammanhang.

Manlig präst ler mot gudstjänstbesökare som sitter i kyrkbänkarna.

Gudstjänsten

Gudstjänster firas varje söndag i Svenska kyrkans församlingar, och ofta andra dagar också. En gudstjänst är alltid öppen för alla.

Dop

I dopet möts du av löftet om villkorslös kärlek och evigt liv. Det är en gåva som räcker hela livet. Ja, den räcker faktiskt ännu längre!

Konfirmation

Konfirmandtiden kan se ut på olika sätt och ske i olika tider i livet, på olika platser, med olika teman och på olika språk. På den här sidan kan du läsa mer om konfirmation. Längst ner på sidan kan du också söka efter din församling eller hitta information om olika konfirmationsmöjligheter inom Svenska kyrkan.

Går ni i bröllopstankar?

Vitt och grönt bårtäcke med broderade löv, det är svept över en kista som står i ett kapell, runt omkring syns blomarrangemang och stearinljus.

Begravning

Här finns stöd både till dig som har drabbats av sorg och till dig som vill stötta någon som sörjer.