En skylt på en dörr med texten Kyrkan öppen välkommen in.
Foto: Alex & Martin /Ikon

Svenska kyrkan i Luleå

Välkommen till Svenska kyrkan i Luleå! Här finns två församlingar: Luleå domkyrkoförsamling och Nederluleå församling.

Luleå domkyrkoförsamling

Välkommen till Luleå domkyrkoförsamling! Domkyrkans torn är ett landmärke i centrala stan och i bostadsområdena runt omkring finns Örnäsets kyrka, Hertsökyrkan och Mjölkuddskyrkan. Läs här om församlingens verksamhet.

Nederluleå församling

Vår församling är en växtplats för alla människor. I varje människa möter vi Gud. Människors lika och unika värde ska bekräftas och försvaras i ord och handling.

Barns bästa

Föreläsningsserie för dig som förälder eller möter barn och unga. Vi berör ämnen som psykisk ohälsa, kroppsuppfattning/träning, våga vara förälder, sociala medier med mera.

Drop in-vigsel i Nederluleå kyrka på pingstafton 2024

Lite enklare, lika stort. I år bjuder vi in till drop in-vigsel i medeltidskyrkan i Gammelstad på pingstafton den 18 maj kl. 10-15.

I Taizé

Följ med till Taizé i Frankrike!

En fördjupningsresa för dig, ungdom/ung vuxen, från 18 år - 30 år

Sång i parken lördag 1 juni

Sång i stadsparken i Luleå, lördag 1 juni 2024 kl. 13-14.30. Fri entré. Kom och lyssna till och sjung med i allsång i Stadsparken med lokala körer och solister! Idas sommarvisa, Teddybjörnen Fredriksson, Främling, En vänlig grönskas rika dräkt, med flera allsångsfavoriter. Det blir även sång på samiska, finska och meänkieli.

Dopbilder

Drop in-dop i Luleå domkyrka

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Välkommen på drop in-dop Luleå domkyrka fredag 26 juli. Drop in-dopet passar för dop av barn, ungdomar och vuxna.

Bröllopspar

Drop in-vigsel i Luleå domkyrka 12 juli 2024

Bekräfta kärleken till varandra genom att gifta er i Luleå domkyrka i sommar! Ni tar med varandra, ID, 1-2 ringar och hindersprövning. Luleå domkyrkoförsamling ordnar resten.

Konfirmation 2023/2024

Kul att du hittat hit! Här finns olika konfirmationsalternativ för dig som börjar åttan i höst. Hoppas att du hittar något som passar dig.

Ungdomsverksamheter

Välkommen till Svenska kyrkan i Luleås och EFS:s verksamheter för unga!

Livsstegen

Tolv steg för oss som vill hitta vår väg i livet. Livsstegen är ett självhjälpsprogram.

En grupp ungdomar håller om varandra i en ring.

KUL- Kyrkans unga Luleå

Härlig gemenskap, skön musik och roliga aktiviteter. Det är något av det du kan uppleva om du hänger med KUL – Kyrkans Unga Luleå. Välkommen precis som du är!

Diakoni i centrum

En öppen verksamhet, på Nygatan 12 i Luleå, där vi välkomnar människor oavsett tro eller nationalitet. Här finns diakoner, som kan ge dig stöd, råd och hjälp i livets olika utsatta livssituationer.

Sinnesro

I Boden och Luleå firar vi sinnesromässor och sinnesrogudstjänster regelbundet. Välkommen till en varm gemenskap med musik, bön, delningar, nattvard, fika och ljuständning.

Sjukhuskyrkan

Här finns präster och diakoner med erfarenhet av samtal, själavård i tider av sjukdom, ensamhet och olika kriser. Sjukhuskyrkan arbetar i första hand inom den slutna vården, alltså på sjukhus. Vi förmedlar kontakt med företrädare för andra religioner/kyrkor.

Suomenkielinen seurakuntatoiminta / Sverigefinsk verksamhet

Tule jakamaan arkea ja juhlaa kotoisassa porukassa!

Universitetskyrkan Luleå

Välkommen till Universitetskyrkan Luleå. Här är rum för dig! Vi finns till för alla, både studenter och personal. Till oss kan du vända dig oavsett religion, livsåskådning eller tro.

Skolkyrkan Luleå

Gymnasietiden är unik och viktig, då det händer mycket i livet. Vi vill finnas till för både elever och personal ute på skolan.

Kollage kyrkor

Digitalt

Här kan du hålla utkik efter inspelningar och livesändningar av musik, gudstjänster och andakter från Luleå domkyrkoförsamling.

Håller i mobiltelefon

Vid en kris

Här hittar du kontaktuppgifter vid kriser.

Nyinflyttad - välkommen till Svenska kyrkan i Luleå!

Här finns plats för dig - precis som du är.

Bebis leker med bubblor på aktivitet i kyrkan för föräldrar och barn.

Medlemskap

I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör, som värnar våra kyrkobyggnader och kulturarvet och för dig som vill ha gemenskap.