Foto: Kontempel

Livsstegen

Tolv steg för oss som vill hitta vår väg i livet. Livsstegen är ett självhjälpsprogram.

Just nu pågår redan en Livsstegen-grupp.

Har du gått grundkursen i Livsstegen är du välkommen till fortsättningsgruppen.

HAR DU FRÅGOR?
Kontakta Ulrica Vedin, ulrica.vedin@svenskakyrkan.se eller Anders Hedberg, anders.hedberg@svenskakyrkan.se

LIVSFÖRÄNDRING
Livsstegens 12 steg är utformade som en personlig vandring med start i insikten att jag har ett problem och där målet är att vilja hjälpa mig själv och andra.

1.     Maktlöshet – Jag har ett problem. Vad behöver jag hjälp med?

2.     Tillit – Jag öppnar mig för en kraft starkare än min egen. Vem kan hjälpa mig?

3.     Överlämnande – Jag tar emot den hjälp jag kan få. Vad kan jag ta emot?

4.     Självrannsakan – Jag sätter ord på mitt liv. Vem är jag?

5.     Bekännelse – Jag säger som det är. Vilken är min livsberättelse?

6.     Vila – Jag tar det lugnt. Hur återhämtar jag mig?

7.     Ofullkomlighet – Jag ber om mod att vara den jag är. Vad behöver jag acceptera?

8.     Försoning – Jag låter mina relationer läkas. Vad behöver bli helt igen?

9.     Gottgörelse – Jag gör rätt för mig. Hur kan jag gottgöra?

10.  Tacksamhet – Jag tar vara på mitt liv. Vad har jag att tacka för?

11.  Bön – Jag lyssnar till mitt hjärta. Hur får jag vägledning?

12.  Medkänsla – Jag har någonting att ge. Vad vill jag ge vidare?

FÖRHÅLLNINGSREGLER I LIVSTEGSGRUPPEN

Vi avbryter eller kommenterar inte varandra.
Vi pratar om oss själva och i jag-form.
Vi ger inte varandra råd.
Vi fördelar tiden så att alla får komma till tals.
Allt som sägs i gruppen stannar i gruppen.

LIVSSTEGEN – KORT HISTORIK
Tolvstegsprogrammets rötter går tillbaka till tidig kristen klostertradition. I början av 1900-talet utvecklade den lutherske pastorn Frank Buchman Oxfordgrupprörelsen som byggde på sju steg för livsförändring baserat på Bergspredikan i Bibeln. Det var utifrån detta som Anonyma alkoholister startades 1935 i Ohio. Livsstegen började utvecklas av prästen Olle Carlsson då han arbetade med tolvstegsmetoden på 1980-talet och har fortsatt att utvecklas i Katarina församling i Stockholm och finns idag över hela landet.