Foto: Albin Hillert

Kaste / Dop

Kaste on sekä kiitosjuhla että matkaanlähettämisjuhla. Kastettu lapsi tai aikuinen lähetetään siunauksin ja rukouksin elämänmatkalleen. Samalla kaste on kutsu. Jeesus Kristus kutsuu kastettavan seuraajakseen.

Kasteelle voi tulla minkä ikäisenä hyvänsä. Kaste liittää kastettavan kristillisen kirkon ja oman paikallisseurakunnan yhteyteen ja vahvistaa ihmisen identiteettiä kristittynä, Jeesuksen Kristuksen seuraajana, Jumalan omana.

Kasteeseen ei vaadita yhtään mitään. Kaste on lahja, ilojuhla, elämän ja siunauksen lähde.

Jos toivot että lapsesi kastetaan, tai jos haluat ottaa vastaan kasteen itse, niin ota yhteyttä seurakuntaasi. Monet Luulajan tuomiokirkkoseurakunnan kasteista ovat kaksikielisiä.

Luulajassa voit varata kasteajan soittamalla kirkkoherranvirastoon:

Tuomiokirkkoseurakunta: 0920-264860

Nederluleån seurakunta (Gammelstad): 0920-277000

Önskar ni en tvåspråkig dopgudstjänst?

Har någon i familjen eller  släkten sina rötter i Finland? Kommer det att bland dopgästerna finnas finsktalande personer? Då kan det kännas bra att dopgudstjänsten sker delvis på finska.

Önskar ni en tvåspråkig dopgudstjänst i Luleå med omnejd är ni välkomna att kontakta hemförsamlingens expedition:

Luleå domkyrkoförsamling: 0920-264860

Nederluleå församling: 0920-277000