Foto: Joakim Carlström

Avioliittoon vihkiminen / Vigsel

On yksi elämän suurimpia lahjoja löytää ihminen, jonka kanssa voi jakaa arjen ja juhlan, läheisyyden ja luottamuksen.

Ruotsissa avioliiton voi solmia kirkollisen vihkimisen tai siviilivihkimisen kautta. Jos vähintään toinen vihittävistä kuuluu kirkkoon on parilla oikeus kirkkohäihin. Tällöin he voivat vapaasti valita missä kirkossa ja millä paikkakunnalla he haluavat mennä naimisiin.

Jos jompikumpi puolisoista tai jotkut häävieraista ovat suomenkielisiä voi tuntua hyvältä, että vihkijumalanpalveluksessa käytetään myös suomea. Jos toivotte suomenkielistä tai kaksikielistä vihkijumalanpalvelusta Luulajan alueella ottakaa yhteyttä kirkkoherranvirastoon:

Luulajan tuomiokirkkoseurakunta: 0920-264860

Nederluleån seurakunta (Gammelstad)  0920-277000

Sekä kirkko että pappi vihkijumalanpalvelusta varten on syytä varata hyvissä ajoin. Jos suunnittelee kesähäitä, niin on hyvä tehdä varaukset viimeistään tammi-helmikuussa.

Ruotsin kirkko vihkii avioliittoon niin homoseksuaalisia kuin heteroseksuaalisiakin pareja.

Ennen vihkipapin tapaamista on hyvä ottaa yhteyttä verotoimistoon (Skattemyndighet) ja tilata sieltä valmiiksi vihkitodistus sekä esteettömyydentutkinta (vigselintyg & hindersprövning). Itse vihkikirkko tilataan ottamalla yhteyttä siihen seurakuntaan jonka alueella kirkko sijaitsee.

Mitä vihkijumalanpalveluksessa tapahtuu?
Vihkijumalanpalvelus on noin puolen tunnin pituinen juhlajumalanpalvelus, jossa yhteisin lauluin ja rukouksin pyydetään siunausta ja onnea avioparille. Jumalanpalveluksen kohokohta on aviopuolisoiden lausumat lupaukset toisilleen. Vihkijumalanpalveluksen tarkempi kulku käydään huolellisesti läpi etukäteen papin kanssa. Pappi tulee yleensä kotikäynnille vihkiparin luo hyvissä ajoin ennen häitä ja tuolloin on mahdollisuus suunnitella jumalanpalveluksen tarkempi sisältö yhdessä.

Önskar ni en tvåspråkig vigselgudstjänst?

Har någon av de blivande makarna sina rötter i Finland? Kommer det att bland bröllopsgästerna finnas finsktalande personer? Då kan det kännas bra att vigselgudstjänsten sker delvis på finska.

Önskar ni en tvåspråkig vigselgudstjänst i Luleå så är ni välkomna att kontakta församlingsexpeditionen:

Luleå domkyrkoförsamling: 0920-264860

Nederluleå församling: 0920-277000