Foto: Ljungby pastorat

Odensjö församlingshem

Odensjö församlingshem är vackert beläget nära kyrkan och med utsikt över sjön Bolmen.

Församlingshemmet var från början en folkskola i Odensjö som flyttades i slutet av 1870-talet från Karsagård ”skolhusafållen” till kyrkbyn nära kyrkan. Byggnaden fick två klassrum, ett på vardera våning och en lärarbostad. År 1959 lades undervisningen ner och skolbyggnaden överläts för 5.000 kr av Lidhults kommun till Odensjö församling. Ombyggnaden var slutförd år 1967 med en större och en mindre sal med vikdörr emellan på första våningen samt lärarbostad. Köket en trappa upp försågs med en mathiss och i källaren grävdes det ut till pannrum, kapprum och toaletter.

Lärarbostaden hyrdes ut till slutet av 1980-talet. Därefter genomgick nedervåningen en genomgripande renovering. Resultatet ser vi än idag. Trappan till källaren och övervåningen är borta. Lärarbostadens kök byggdes om med två spisar och diskmaskin. Väggen till bostadens rum revs och på så sätt blev salens yta större. Entrén utökades med två toaletter och plats för ytterkläder. Nu har kyrkans personal uppehållsrum på andra våningen, tillgång till det gamla köket och omklädningsrum med dusch och toalett.

Bra att veta vid hyra av lokal

• Medlemmar i Ljungby pastorats församlingar kan kostnadsfritt låna församlingslokaler i samband med kyrklig handling i Svenska kyrkans ordning. Såson dop, konfirmation, vigsel och begravning samt vid högtidsdagar. Detta gäller även vid begravning som sker i annan kristen ordning.
    Lokalerna upplåts kostnadsfritt den dag som handlingen sker.
  • Vid annan uthyrning än ovanstående sker uthyrning mot en kostnad
    Se Vår prislista för aktuella priser.
  • Dukar, servetter och ljus ingår ej.
  • Rökning är ej tillåtet i pastoratets lokaler.
  • Husdjur får ej vistas i lokalen.
  • Lokalen ska återlämnas i samma skick som den mottogs.
  • Tillgång till lokalen bestäms vid bokningstillfället.

Läs gärna Ljungby pastorats hyresvillkor

Allmänn information och tillgänglighet

Besöksadress: Odensjö församlingshem 1, 341 72 Lidhult
GPS: 56.859992, 13.613219

Byggnadsår: 1870-tal

Kapacitet: 80 personer.

Tillgänglighet: Lokalerna är tillgängliga med rullstol invändigt. Fast ramp vid ingången saknas men lös ramp finns tillgänglig.

Hörslinga: Saknas

Tillgänglighetsanpassad toalett: Ja

Parkering: Parkering finns på gångavstånd vid kyrkan.