Foto: Ljungby pastorat

Annerstads kyrkskola

Kyrkskolan i Annerstad är belägen nedanför kyrkan och har länge varit en mötesplats i Annerstad.

Kyrkskolan byggdes år 1868 och blev Annerstads första fasta skolbyggnad. Här bedrevs undervisning i nästan ett sekel fram till mitten av 1960-talet. Då var byggnaden uppdelad så att här fanns både skolsal, kommunalsal och lärarbostad.

Det var i början av 1970-talet som kyrkskolan förvärvades från kommunen och omvandlades till församlingshem med hjälp av insamlade medel och engagerade församlingsbor. Ovanvåningen inrymmer lokaler för verksamhet samt kök och toalett. Från köket finns mathiss till nedervåningen. På nedervåningen finns, förutom kapprum och toaletter, en större samlingssal och ett mindre rum. I samlingssalen får vistas 60 personer. Nedervåningen är tillgänglig med rullstol men byggnaden saknar hiss.

Bra att veta vid hyra av lokal

• Medlemmar i Ljungby pastorats församlingar kan kostnadsfritt låna församlingslokaler i samband med kyrklig handling i Svenska kyrkans ordning. Såson dop, konfirmation, vigsel och begravning samt vid högtidsdagar. Detta gäller även vid begravning som sker i annan kristen ordning.
    Lokalerna upplåts kostnadsfritt den dag som handlingen sker.
  • Vid annan uthyrning än ovanstående sker uthyrning mot en kostnad
    Se Vår prislista för aktuella priser.
  • Dukar, servetter och ljus ingår ej.
  • Rökning är ej tillåtet i pastoratets lokaler.
  • Husdjur får ej vistas i lokalen.
  • Lokalen ska återlämnas i samma skick som den mottogs.
  • Tillgång till lokalen bestäms vid bokningstillfället.

Läs gärna Ljungby pastorats hyresvillkor

Allmänn information och tilllgänglighet

Besöksadress:  Annerstads kyrkskola 1, 341 74 Annerstad
GPS: 56.761016, 13.720808

Byggnadsår: 1868

Kapacitet: 60 personer.

Tillgänglighet: Nedervåningen är tillgänglig med rullstol via ramp men byggnaden saknar hiss.

Hörslinga: Ja

Tillgänglighetsanpassad toalett: Ja

Parkering: Parkering finns i anslutning till byggnaden.