Foto: Per Berggrén

Karlstads domkyrkoförsamling

I domkyrkoförsamlingen finns Karlstads domkyrka och Vikenkyrkan. Varmt välkommen till gudstjänster, konserter, mötesplatser och gemenskap för alla åldrar!

Det bakre koret i domkyrkan

Domkyrkan

Välkommen till Karlstads domkyrka! Detta är de ordinarie öppettiderna: Måndag-onsdag och fredag kl. 9-16 Torsdag kl. 9-19, lördag kl. 10-16 Söndag kl. 10-18.

Vikenkyrkan

Välkommen till en gemenskap där alla är välkomna. Barn, vuxna, sångsugna, gemenskapslängtande. Vi ses!

Solstrålar lyser genom träd ner på grusväg

Mötesplats Viken: Prästen Grundtvig

Tisdag 26 mars 14.00-15.30. ”Likt vårdagssol i morgonglöd”. Vi sjunger psalmer och hör domprost Dan Fredriksson berätta om prästen Grundtvig. Fika. Varmt välkommen.

Guidningar vid Metakapellet 2024

Upplev det vackra Metakapellet och följ med på kyrkogårdsvandring på Västra och Östra kyrkogården. Välkommen!

Upplev påsken i alla kyrkor

Mörkret kan aldrig vinna. Kärleken övervann allt. Påskens berättelse är mäktig och berättas i alla kyrkor snart. Följ med genom dagarna från mörker till ljus.

Två olika par glasögon ligger på en bibel.

Bibelsamtal i Vikenkyrkan

Välkommen på bibelsamtal. Tillsammans läser vi ur Markusevangeliet, ca ett kapitel varje gång. Inga förkunskaper krävs. Vi bjuder på fika. Varannan tisdag 14-15.30 (jämna vekor). Ledare: Malin Holmberg. Start 6 februari. Avslut 11 juni.

Lunchmusik, Domkyrkan

Välkommen in i kyrkan för sitta en stund och lyssna på vacker musik. Varje torsdag kl. 11.45 spelas klockspel följt av ca 30 minuters lunchmusik kl 12 i Domkyrkan. Klockspelsmusik ljuder också på lördagar kl. 13-13.10

Webb-TV: Se gudstjänst LIVE i Karlstads domkyrka

Klicka här för att se gudstjänsten från Karlstads domkyrka varje söndag 11.00. Den sänds live här på hemsidan. Glimt tv där gudstjänsterna tidigare har sänts har tyvärr avslutat sina sändningar i kabeltvnätet. Nu kan du endast se gudstjänsten här på hemsidan.

Barnkörer i Domkyrkan

I Domkyrkan kan du börja sjunga redan som liten. Det finns två barnkörer: Smått&Gott och Gott&Blandat

Målarresan, Vikenkyrkan

Gruppen våren 2024 är fullsatt. Välkomna till Målarresan för barn 2-5 år med vuxen, småsyskon är också välkomna. Bibelberättelser, fika, musik. Måndagar 10.00-12.00. Anmälan.

Konsertförfrågningar Domkyrkan

Är du intresserad av att hyra Domkyrkan för en konsert? Läs mer här om hur du gör.

Det här händer i kyrkan

Välkommen att hitta din mötesplats för att bland annat: dela erfarenheter, vila, sjunga, dela med dig eller samtala om tro. Hör gärna av dig om det är några frågor!

Våra kyrkor och kapell

Här hittar du historik och bilder på kyrkorna i Karlstad. Du kan också öppna panoramabilden och se dig omkring i kyrkorummet.

Välkommen till Karlstads pastorat

Svenska kyrkan engagerar många människor i Karlstad. Körsångare, cafégäster, bullbakare, barn och föräldrar, konfirmander, frivilliga, pilgrimer, dansare och många andra. Läs om vår verksamhet här.