Om Västerstrands församling

Västerstrands församling ligger i den västra delen av Karlstad. Församlingen bildades 1992 genom en delning av Karlstads Domkyrkoförsamling.

Karlstads pastorat

Församlingen ingår i Karlstads pastorat tillsammans med Domkyrkoförsamlingen, Norrstrands församling, Väse-Fågelviks församling och Alster-Nyedsbygdens församling.

Kyrkobeskrivning

Västerstrandskyrkan ligger i stadsdelen Våxnäs och är ritad av Janne Feldt. Den invigdes den 22:e januari 1978 av biskop Sven Ingebrand.

Kyrkorummet är diagonalt placerat.  Den betongarm som bär taket är formad till ett kors. Kyrkorummets tegelfärg och blå toner ger ett rofyllt intryck. Altartavlan är en väggbonad komponerad av Anna-Lisa Odelqvist Cruse. Dess motiv är ett kors. Predikstol och dopfunt är träsnickerier från Blekhems snickerier i Gamleby. Skulpturen "blå ängeln", gestaltad av Herman Reijers, skänktes till församlingen år 2006 och invigdes i samband med en Gudstjänst för små och stora den 14:e maj 2006. Orgeln med 13 stämmor kommer från Grönlunds orgelbyggeri. Kyrkan har två uppsättningar nattvardssilver. Den ena har arbetats fram av silversmeden Erik W Andersson. Den andra, vars delar skänkts av Domkyrkoförsamlingen och arbetskretsen i Västerstrandskyrkan vid församlingsdelningen 1992, är tillverkad av silversmeden Anna-Stina Berg.

Kom gärna och besök Västerstrandskyrkan. Vi har flera gudstjänster och andakter undr veckans dagar eller bara tänd ett ljus och sitt ner en stund i lugn och ro.

Församlingsrådet i Västerstrands församling

Ledamöter

Bengt Kyhlberg, ordförande
Anna-Lena Arnell, vice ordförande
Johnny Boström
Anna Smolman
Karin Kylberg
Olov Edgren
Peter Magnusson
Jack Beri

Ersättare
Anna-Carin Casserlund
Charlotta Nelsson
Margareta Tingsjö
Malin Karlsson

Här kan du läsa mer om vad församlingsrådet arbetar med >>

Om Västerstrandskyrkan

Kyrkan ligger vid Våxnäs centrum. Det är en modern tegelkyrka där det är full aktivitet av såväl stora som små under veckans alla dagar.

Västerstrands församling

Välkommen till en stadsförsamling med bred och livlig verksamhet för alla åldrar, små som stora.

Välkommen till Karlstads pastorat

Svenska kyrkan engagerar många människor i Karlstad. Körsångare, cafégäster, bullbakare, barn och föräldrar, konfirmander, frivilliga, pilgrimer, dansare och många andra. Läs om vår verksamhet här.