Klockargården vid Botkyrka kyrka
Foto: Daniel Claesson

Klockargården

Strax intill Botkyrka kyrka finns Klockargården. Den hyrs ofta ut till dopkalas och minnesstunder, men används även till församlingsverksamhet.

Klockargården vid Botkyrka kyrka har en lång historia. Den har tidigare bland annat varit tjänstebostad, men används nu till församlingsverksamhet och vid sammankomster.

Hyr Klockargården

I samband med dop eller begravning kan ni hyra Klockargården. Du som är församlingsbo kan dessutom få låna lokalen kostnadsfritt.

I Klockargården finns ett fullt utrustat kök för varmhållning av mat. Både entré och toalett är tillgänglighetsanpassad. Upp till 40 personer får vistas i Klockargården samtidigt, enligt beslut från Brandskyddsmyndigheten. Information för dig som ska hyra Klockargården.

Är du intresserad av att hyra Klockargården? Ta då kontakt med vår församlingsexpedition på telefon 08-530 222 00 eller skicka e-post till botkyrka.forsamling@svenskakyrkan.se.

Ett antal bord med stolar. Trägolv, ljusa väggar och vitt tak med ljuskronor i guldfärg
Möblering i Klockargårdens största rum

Ordningsregler för Klockargården

Max 40 personer får vistas i Klockargården samtidigt, enligt beslut från Brandskyddsmyndigheten. Rökförbud råder inomhus och alkoholhaltiga drycker får ej serveras. Det är inte tillåtet att elda i öppna spisen, använda marschaller utomhus eller gravljus inomhus. Ingen matlagning är tillåten, endast varmhållning.

Utrymmen som använts ska städas och möbler ställs i ordning när lokalen lämnas. Städutrustning finns i skrubben i foajén och det är skyltat hur möblerna ska placeras. Kodbrickan ska efter uthyrningen snarast möjligt återlämnas till Botkyrka församlingsexpedition i Tumba.

Bilder inifrån Klockargården. Här finns gott om sittplatser och ett fullt utrustat kök.

Hyr lokalen

Vill du hyra denna lokal för att ha dopfika, minnesstund eller liknande? Ta då kontakt med församlingsexpeditionen.

botkyrka.forsamling@svenskakyrkan.se