Foto: Gustaf Hellsing, Cecilia Rambäck, Hanna Hummelbo, Magnus Aronsson /IKON

Svenska kyrkan i Vårgårda

Tillsammans i ord och handling vill vi tala tydligt om Jesus. Kyrkan ska vara en jordmån för ett enklare och allt mer rättvist liv, en plats där man möter hjälpsamma händer, klart sinne och stort hjärta.

Kalender och aktuellt

Här hittar du aktuell information om våra gudstjänster och verksamheter

En vuxen och ett barn lägger pussel tillsammans.

Lediga tjänster

Vårgårda pastorat söker nu en Kyrkogårds- och kyrkvaktmästare.

Våra kyrkor är nu öppna kl 9-15

Välkommen in och besöka kyrkobyggnaden!

Kollekter

Vill du ge kollekt även om du inte kan gå på gudstjänst

Fördjupning i Fastan: FRÄLSARKRANSEN

- Ett redskap för att utforska kristen tro

Prästgården i Algutstorp

Vara-Vila-Växa. En plats för andlig fördjupning.

Samtal och stöd

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Kyrkans SOS

Kyrkans SOS är ideell fristående organisation som erbjuder kris- och samtalsjour. Du kan ringa SOS-telefonen eller skriva till SOS-brevlådan. Du får vara anonym. För dig mellan 12-25 år finns Nätvandrarchatten.

Barn och unga (0-18 år)

i Vårgårda pastorat

Vi tror på alla människors lika värde. Vi gör skillnad.

Bli medlem
En liten pojke i vit skjorta och grön fluga doppar sina fingrar i dopfuntens vatten.

Dop

Genom dopet förs människor in i den kristna kyrkans gemenskap. Dopet ger medlemskap i Svenska kyrkan. Även barn till föräldrar som inte tillhör Svenska kyrkan kan döpas.

En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Vigsel

Av alla de par som gifter sig, väljer över hälften att göra det i Svenska kyrkan. I vigseln förenas två människor i äktenskapet. I äktenskapet kan vi se en glimt av Gud i en annan person och förmedla något av Guds närvaro till den andra.

Rosa rosor ligger på ett kistlock. En man i svart kostym står intill.

Begravning

Begravningsgudstjänsten i Svenska kyrkan fungerar som en ritual för avsked. Den kan bli en akt av kärlek till den avlidne. Där kan vi tacka för vad den döde givit oss. Prästen lyser frid över den avlidne och överlåter henne i Guds gemenskap och evig frid.

Cafeet

Måndagsmorgnar för män

Måndagar kl 9.00 i caféet i Centrumkyrkan/Kyrkans Hus. Börja veckan i gemenskap!

Trädgården

Öppet hus för alla åldrar tisdagar 15 - 17 på Trädgårdsgatan 4

Allrummet

Torsdagar kl. 14.00 - 17.00 i Kyrkans hus. Mötesplats för alla, gemenskap och goda samtal

En person som kommit fram till en gammal kyrka håller en mobiltelefon i handen. På skärmen visas information om kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns aktuella gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Årets internationella projekt

Vårgårda pastorat stöder varje år ett av Svenska kyrkans internationella projekt. Årets projekt: FÖRSÖRJNING OCH KLIMATRÄTTVISA

Internationella gruppen

Något för dig? Vi vill gärna bli fler!

En klubba ligger på en psalmbok på bordet.

Förtroendevalda

Nyvalda kyrkofullmäktige har utsett kyrkoråd och församlingsråd för 2022 - 2025

Körer

Att sjunga i kör gör gott för både kropp och själ! Det finns körer i alla församlingar och för alla åldrar Välkommen!

Personuppgiftsbehandling

Svenska kyrkan välkomnar dataskyddsförordningen. Respekten för varje människas integritet är en del av vår identitet som kyrka.

Gravar dekorerade med färggranna blommor på en kyrkogård.

Begravning och kyrkogård

En vacker och välvårdad begravningsplats är för många människor en plats som ger ro och tillfälle till eftertanke.