En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Vigsel

Av alla de par som gifter sig, väljer över hälften att göra det i Svenska kyrkan. I vigseln förenas två människor i äktenskapet. I äktenskapet kan vi se en glimt av Gud i en annan person och förmedla något av Guds närvaro till den andra.

Vigseln och välsignelsen är ett sätt att ge uttryck åt detta. Det är en offentlig markering att två människor vill leva tillsammans.

Man kan gifta sig under högtidliga och festliga former eller i en enklare akt. Hör av er så hjälper vi er.

För att vigsel ska kunna äga rum måste någon av makarna tillhöra Svenska kyrkan. Välkommen att boka tid för vigsel, boka en av de lediga tiderna i kalendern, lämna kontaktuppgifter så kommer Pastorsexpeditionens personal ta kontakt med er, eller ring, tel 0322-737 00.

Här hittar du svar på några av de vanligaste frågorna om vigsel.

Flera olika tårtdekorationer till bröllop står på ett bord.
Foto: Ulrika Robsarve /Ikon