På en dörr sitter en skylt med texten Kyrkan öppen välkommen in. Till vänster syns loggan för Agenda 2030.
Foto: Alex & Martin, Ikon

Mål 10 - Minskad ojämlikhet

En kristen människosyn utgår från alla människors fulla och lika värde och värdighet. Därför verkar Svenska kyrkan för att varje människa ska få växa och utvecklas efter sina förmågor.

I ett ojämlikt samhälle saknas ofta sådana förutsättningar. Där djup fattigdom finns sida vid sida med stor rikedom försvagas också den sociala sammanhållningen, liksom tryggheten och tilliten i samhället.

Som kyrka har vi ett uppdrag att ta ställning för de som lever i en utsatt situation och alltid värna människovärdet. Svenska kyrkans internationella arbete stöder organisationer i utvecklingsländer som på olika sätt arbetar långsiktigt med att bygga upp samarbeten inom lokalsamhällen, öka invånarnas inflytande och bidra till att de kan utkräva ansvar från myndigheter.

I Sverige arbetar många församlingar med att ge stöd till enskilda individer i kontakten med socialtjänst och andra myndigheter för att värna deras rättigheter. Svenska kyrkan för en löpande dialog med det offentliga om hur allas lika värde och hur rättigheter ska kunna garanteras.

Sociala trygghetssystem och omfördelning av rikedom

Enligt Oxfams rapport om den globala ojämlikheten (2019) äger idag de rikaste åtta männen lika mycket som den fattigaste hälften av jordens befolkning. Klyftan mellan rik och fattig finns numer i högre grad inom länder än mellan länder. Sverige är det land inom OECD där inkomstklyftorna ökat mest sedan 1990-talet, vilket bland annat är en följd av att lågutbildade och nyanlända har svårt att komma in på arbetsmarknaden.

För att kunna skapa jämlika samhällen behövs inte bara stöd till dem som halkat efter, utan också omfördelning från dem som har mest. Svenska kyrkan har under flera år verkat för sociala trygghetssystem (Agenda 2030 delmål 10.4 Anta skatte- och socialskyddspolitik som främjar jämlikhet) i utvecklingsländer som saknar detta och har bland annat lyft fram Sveriges goda erfarenheter av en generell välfärd. Ladda vår rapport om detta (2015, pdf 38 sidor).

Genom en granskning av ett stort antal sociala program runt om i världen har vi också visat att sociala trygghetssystem måste vara breda för att kunna nå de allra mest utsatta. Ladda ner rapporten om detta (2020, pdf 91 sidor).

Insatser för att förhindra diskriminering

Ojämlikhet har många dimensioner. Svenska kyrkan arbetar för att motverka diskriminering av flera utsatta grupper (Agenda 2030 delmål 10.2 Främja social, ekonomisk och politisk inkludering). Svenska kyrkan arbetar specifikt mot diskriminering av minoriteter och urfolk (samerna i Sverige men även urfolk i exempelvis Colombia) och HBTQ-personer. Att särbehandla människor utefter etnicitet, sexuell läggning eller könsidentitet är oförenligt med kristen tro.

Arbete för migranters rättigheter

Agendans delmål 10.7 Främja ansvarsfull och säker migration handlar om att underlätta en ”ordnad, säker, reglerad och ansvarsfull migration”. Svenska kyrkan försöker påverka Sveriges regering och EU för att människor ska få säkra och lagliga vägar till Europa och Sverige. Svenska kyrkan arbetar även för att migranters rättigheter, oavsett status, ska respekteras av Sveriges regering, EU, och FN. Ekumeniska samarbetsorganisationer är centrala i detta arbete.

Svenska kyrkan stöder insatser i länder med ett stort antal människor på flykt, inom och utanför sina hemländer. Arbetet sker i samarbete med andra kyrkor och trosbaserade organisationer inom ACT-alliansen. I Sverige ger församlingarna stöd till migranter som lever i utsatthet.

Förföljda kristna och utsatta troende

Som kyrka och medkristna ser vi med sorg och förtvivlan på hur kristna förföljs för sin tro. Här berättar vi vad vi gör för människor som är i utsatta situationer på grund av sin tro.

Två personer håller upp regnbågsflaggan mot himlen.

Hbtq i Svenska kyrkan

Svenska kyrkan ska vara en inkluderande kyrka, där hbtq-personer ska känna sig trygga och välkomna. Därför jobbar vi aktivt mot diskriminering och för inkludering.

Grafiska figurer i olika färger.

En värld av grannar

Genom programmet 'En värld av grannar – Interreligiös praktik för fred' vill Svenska kyrkan främja fredlig samexistens och ett humant Europa, som präglas av social och andlig hållbarhet. Ett samhälle där människor värnar om sin nästa och försvarar demokratiska grundvärderingar – En värld av grannar.

Migration och integration

Idag är miljontals människor på flykt undan konflikt, våld och misär. Vi ger stöd både i Sverige och utomlands. Här kan du läsa om vad vi gör, och hur du själv kan bidra.

Trädkronor. Till vänster i bilden syns loggan för Agenda 2030.

Agenda 2030

Hösten 2015 förhandlade FN fram Agenda 2030 med 17 globala mål för hållbar utveckling. I en hållbar värld värnas alla människors lika värde, ekosystemen skyddas och ekonomin respekterar planetens integritet och gränser. Som kristna kallar vi detta för att ta ansvar för skapelsen.