Under senare år har en samisk frälsarkrans utformats med klassiskt samiska material som renhorn, renskinn och snören.
Foto: Emma Dahlbäck/Ikon

Samisk konfirmation

Buerie båeteme! Buerest båhtieme!Bures Boathin! Buoris boathem! Burist båhtem! Välkommen till samisk konfirmation och samiskt konfirmationsläger.

Samiskt konfirmationsläger och samisk konfirmation 2024

Buerie båeteme! Buerest båhtieme!Bures Boathin! Buoris boathem! Burist båhtem! Välkommen till samiskt konfirmationsläger 14 – 28 juni och konfirmationsdag 29 juni 2024.

Detta signalement är framtaget specifikt till det samiska konfirmationsarbetet. Det är skapat av Káren-Ann Hurri, samisk konstnär, designer och kulturarbetare tillsammans med samiska ungdomar i en designprocess. Signalementet innefattar kors, renhorn, sol och Maria-malja. Läs mer på sidan 2 i Slutrapporten.

Slutrapport för Samiskt konfirmationsläger

I fjol pausade Luleå stift det samiska konfirmationslägret och startade ett utvecklingsarbete för att se över koncept och utveckla det samiska konfirmationarbetet. En arbetsgrupp tillsattes och nu presenteras deras slutrapport.

Höstlovsläger för konfirmerade samiska ungdomar

Du som är ung same och är konfirmerad i församling under 2023, välkommen till Nikkaluokta och ett höstläger med samiskt konfirmationstema.

Konfirmation

Sök församling

Här kan du se vilken församling du tillhör genom att skriva in din folkbokföringsadress.

Ungdomar som sitter på rad och pratar och ler.

Hitta konfirmation

Sök efter en konfirmationsgrupp eller ett konfirmationsläger som passar dig och dina intressen.

Konfirmander tränar på sin predikan inför konfirmationsgudstjänsten.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.