Foto: Ola Johansson/Luleå stift

Biskop Åsa Nyström

Åsa Nyström är född 1960 och har sina rötter i Umeå. Den 3 juni 2018 vigdes hon till biskop i Luleå stift, den nionde i ordningen sedan stiftet bildades 1904.

Tid för handling när det kyrkliga kulturarvet hotas

DEBATT | Statens stöd till vården och underhållet av svenska kyrkobyggnader har under en lång rad år urholkats. Vi står nu inför risken för ett allvarligt förfall. Svenska kyrkan har tagit fram ett konkret förslag på hur staten kan ta sitt fulla ansvar. Vi uppmanar våra riksdagsledamöter att agera för att rädda det världsunika kulturarv som tillhör oss alla, skriver Åsa Nyström, biskop i Luleå stift.

Biskoparna i Svenska kyrkan.

Svenska kyrkans biskopar: ”Vi vädjar om fred”

Uttalande av Svenska kyrkans biskopar med anledning av kriget i Gaza och Israel.

Bön för fred i Ukraina

Biskop Åsa Nyström delar en bön för Ukraina i en tid av ofred och lidande.

Åsa Nyström började sin prästgärning i EFS 1982 och mottogs i Luleå stift som präst i Svenska kyrkan 1991. Hon har tidigare arbetat som studierektor och lärare i ledarskap vid Pastoralinstitutet i Uppsala samt utvecklingssekreterare vid Svenska kyrkans församlingsförbund, med fokus på chefs- och ledarskapsutveckling.

Senast har hon arbetat som stiftsadjunkt för ledarstöd vid Uppsala stift. Hon har också varit  lärare och kursansvarig för chefs- och ledarskapsutveckling i Svenska kyrkan.

Åsa har varit chefredaktör för tidningen Budbäraren. Hon har varit lärare och utbildningsledare vid Johannelunds teologiska institut. Hon har också arbetat i församling som pedagog, kantor och präst. Åsa har suttit med i utredningen om obligatorisk kyrkoherdeutbildning och har skrivit samt varit medförfattare i ett antal böcker, bland annat i ”Idealitet som utmanar”.

Biskopens valspråk och vapen

”'Gud verkar i er.' Det är jag övertygad om. Det ser jag när kärlek, omsorg, mod och tro växer."

Biskopsskruden med samiska inslag

Biskopsskruden med samiska inslag tillverkades av textilkonstnären Britta Marakatt-Labba och överlämnades 2014. Den innehåller bland annat naturmaterial som skinn och renhorn.

Biskopens uppdrag

Biskopens uppgift är att i ord och handling förkunna evangelium så att Guds kärlek blir synlig i världen. Uppgiften är också att vara andlig ledare i stiftet med ett särskilt ansvar för stiftets präster och diakoner.

Codex ethicus

Codex ethicus vill förtydliga livet i vigningstjänsten till stöd och hjälp i de utmaningar som präster och diakoner ställs inför. Denna version utfärdades av biskop Åsa Nyström i april 2019.

Nyheter om biskopen

Biskopen har visiterat Sävar-Holmöns församling

Publicerad:

I mitten av mars var det dags för biskopsvisitation i Sävar-Holmöns församling. Besöket ägde rum över tre dagar då hon tillsammans med medarbetare från stiftet och församlingen mötte bland andra lokala idrottsklubbar och ekumeniska kollegor.

Sveriges bistånd ska finnas där det behövs som mest

Publicerad:

DEBATT | Hunger och undernäring ökar i världen. Samtidigt lägger regeringen om Sveriges bistånd och begränsar budgeten. I länder som Sydsudan avslutas det långsiktiga biståndet, fast Sveriges bistånd ska bekämpa fattigdom och förtryck och borde finnas där det behövs som allra mest – i länder som Sydsudan. Det skriver biskop Åsa Nyström och Erik Lysén, chef för Act Svenska kyrkan.

Tid för handling när det kyrkliga kulturarvet hotas

Publicerad:

Teologiskt fönster: Livets början och livets slut, om det nya biskopsbrevet

Publicerad:

Välkommen till föreläsningsserien "Teologiskt fönster". Den 4 april kl. 09.00–12.00 möter vi Cristina Grenholm, kyrkosekreterare, som leder oss in i ett samtal om det nya biskopsbrevet om svåra etiska frågor vid livets början och slut.

Minnesord över Gunnar Weman

Publicerad:

Den 24 februari 2024 avled den tidigare ärkebiskopen Gunnar Weman. 1986–1993 verkade han som biskop i Luleå stift. Biskop Åsa Nyström och de tidigare biskoparna Hans Stiglund och Rune Backlund delar minnesord över sin föregångare.