Foto: Magnus Aronson IKON

Yrken och utbildningar

Funderar du på att studera till tjänst i Svenska kyrkan i Luleå stift? Välkommen att höra av dig!

Diakon

Vill du möta människor i olika livssituationer? Vill du vara en länk mellan kyrka och samhälle, en röst för människovärde och mänskliga rättigheter och en ledare för församlingens diakonala arbete? Då kan diakon vara något för dig!

Församlingspedagog

Vill du skapa mötesplatser för barn, unga och familjer? Känns ungas situation angelägen för dig och vill du vara ett stöd i deras liv? Gillar du att tala om både livets mening och skoskav? Då kan församlingspedagog vara något för dig!

Kyrkomusiker

Gillar du att spela orgel och andra instrument? Vill du vara ledare i Svenska kyrkans största ideella verksamhet – körer för stora och små? Är du intresserad av pedagogik och möten med människor? Då kan kyrkomusiker vara något för dig!

Präst

Vill du följa människor från livets början till dess slut? Finnas med i livets alla situationer? Fira gudstjänst, döpa, konfirmera, viga och begrava? Möta, samtal och undervisa människor? Prästens yrke är omväxlande och engagerande!

Luleå domkyrka sett från gatuperspektiv. I förgrunden ett blommande träd.

Om Luleå stift

Luleå stift grundades år 1904 och är ett av tretton stift i Svenska kyrkan. Här bor drygt 523 700 människor i två län, Norrbotten och Västerbotten.

Kyrkans grundkurs

Det är en kurs för dig som behöver veta mer om kristen tro och Svenska kyrkan. Det kan vara ett viktigt led i att pröva om ett yrke inom Svenska kyrkan är något för dig. Älvsby folkhögskola arrangerar grundkursen.

För dig som redan studerar

Här finns information som är riktad till dig som studerar till diakon, församlingspedagog, kyrkomusiker eller präst.

Svenska kyrkans utbildningsinstitut

På Svenska kyrkans utbildningsinstitut kan du läsa mer om innehållet i utbildningarna till diakon, församlingspedagog, kyrkomusiker och präst.

Universitetskyrkan

Universitetskyrkan finns vid högskolor- och universitet runtom i Sverige och finns till för såväl studenter som personal.

Foldrar om svenska kyrkans profilyrken

Ladda hem foldrar för att utbilda sig till...

... diakon

... församlingspedagog