Foto: Johannes Frandsen IKON

Kyrkomusiker

Gillar du att spela orgel och andra instrument? Vill du vara ledare i Svenska kyrkans största ideella verksamhet – körer för stora och små? Är du intresserad av pedagogik och möten med människor? Då kan kyrkomusiker vara något för dig!

En kvinnlig körledare dirigerar i en kyrka. Några körmedlemmar syns suddigt i förgrunden.

Fler kyrkomusiker behövs!

Organister i framkant, är Svenska kyrkans nationella aktionsplan för att möta rekryteringsbehovet om 700 nya organister & kantorer fram till år 2030. Läs mer på deras hemsida.

Kyrkomusikaliska studier

Kantor (kyrkomusiker på c-nivå).

Kantorsexamen tar 2,5 år att genomföra på heltid. Kan även göras på distans. Denna examen finns på dessa folkhögskolor: Mellansel, Geijerskolan, Oskarshamn och Stora Sköndal.

Organist (kyrkomusiker på B-nivå)

En kandidatexamen tar 3 år och görs på musikhögskola. Till denna utbildning kan också en master läggas till på ytterligare 1 år. Dessa utbildningar ges i Piteå, Göteborg, Malmö och Stockholm.

Intresseanmälan

Du ska skicka intresseanmälan till Luleå stifts kontaktperson (se nedan). Det är viktigt att du har erfarenhet av Svenska kyrkans tro och liv.

Stiftsförlagda moment

• Praktik
    För att få ut en hel examen för Svenska kyrkan så ska du förutom studierna göra 8 veckors praktik i minst två olika församlingar. Kontakta stiftsmusikern i god tid för att hitta en praktikplats för den tidsperiod du önskar. Luleå stift betalar praktiklön för stiftspraktiken. Det är viktigt med god framförhållning för att anställningsavtal ska hinna skrivas innan stiftspraktiken börjar. Innan praktiken ska du visa upp ett utdrag ur belastningsregistret gällande arbete bland barn.
  • Mötesplats Stift Student
    Du ska delta i kurserna för Mötesplats Stift Student (MSS) sammanlagt 8 dagar. Fyra på våren och fyra på hösten samt en stiftsförlagd kurs som kan väljas fritt ur kurskatalogen. Dessa kurser finner du på sidan ”För dig som redan studerar”

Svenska kyrkans utbildningsinstitut

Ansökan till Svenska kyrkans utbildningsinstitut görs senast den 15 april. Ansökan görs via webben och du finner ansökan på: www.svenskakyrkan.se/utbildningsinstitutet

Carolina Söderberg

Luleå stift

Stiftsmusiker

Mer om Carolina Söderberg

Verkar yrket intressant? Börja med att ta kontakt med mig. Jag kan guida dig genom utbildningsprocessen och samtalar gärna med dig under resans gång samt svarar på frågor om det finns sådana.