Foto: Kicki Alm

Slottskyrkogården

Slottskyrkogården en lummig och grön kyrkogård mitt i staden. Den ger ett rofyllt intryck och ger en lugn oas.

Slottskyrkogården är centralt belägen vid Västra torget. Kyrkogården härstammar från 1200-talet och genomgått flera förändringar sedan den anlades. Under 1800-talet skedde omfattande utvidgningar och kyrkogården växte. Den har vid två tillfällen i historien övergetts under kortare perioder och inte använts som begravningsplats.

Namnet Slottskyrkogården kommer från att Slottskyrkans församling tog över den under 1640-talet, men kyrkogården har haft många namn och bland annat kallats för Västra kyrkogården. Kapellet uppfördes 1694 efter ritning av Erik Dahlberg.

Vatten i serviceställ påkopplat för sommaren

Från den 19 april är möjligheten för besökare att hämta vatten på Slottskyrkogården igång igen efter vintern.

fakta om slottskyrkogården

Totalyta: 28 000 m2
Gravplatser:
ca 2 719 stycken, varav ca 1 394 stycken är upplåtna
Med gravrätt: Urn- och kistgravplatser
Begränsade gravrätter:
Ja, med plats för urnor
Utan gravrätt:
Minneslund

Besök & tillgänglighet slottskyrkogården

Adress: Skolgränd, 553 16 Jönköping
Framkomlighet på kyrkogården: Plan terräng, grus- och asfaltsgångar. Vintertid underhålls vissa gångarna med snöröjning och sandning.
Parkering: Parkering sker på anvisad plats vid Sofiagråden som ligger i anslutning till kyrkogården. Andra parkeringsmöjligheter finns i närheten. Exempelvis Västra torget. Det är möjligt att köra fram till kapellet vid behov.
Tillgång till toalett:
Tillgänglighetsanpassad toalett i röd ekonomibyggnad jämte kapellet. Öppen under arbetstid, vardagar 07.00 – 16.00.

Med bil:
Vägbeskrivning