Foto: Kyrkogårdsförvaltningen

Järstorps kyrkogårdar

I natursköna Järstorp, omgivet av böljande åkermark och skog, ligger Jönköpings församlings minsta kyrkogårdar.

Järstorp har två stycken aktiva kyrkogårdar, den gamla och den nya. Den gamla kyrkogården med tillhörande kyrka härstammar från 1200-talet, medan den nya anlades år 1910. Gravkapellet på den nya kyrkogården uppfördes 1914 efter en donation.

Båda kyrkogårdarna är ca 0,4 ha i storlek och är därmed Jönköpings församlings minsta. De ligger i lantligt miljö och omges av skog och åkermark. Den gamla kyrkogården är högt belägen på en kulle.

fakta om järstorps kyrkogårdar

Totalyta: 4 000 m2
Gravplatser:
ca 389 stycken, varav ca 179 stycken är upplåtna
Med gravrätt:
Urn- och kistgravplatser, men nya kistgravplatser erbjuds inte på den gamla kyrkogården
Begränsade gravrätter:
Ja, med plats för urnor på gamla kyrkogården
Utan gravrätt:
Minneslund finns på den gamla kyrkogården

besök & tillgänglighet järstorps kyrkogårdar

Adress: Järstorps kyrka 1 och Järstorp 15, 555 94 Jönköping
Framkomlighet på kyrkogården: Plan och sluttande terräng, grusgångar. Vintertid underhålls vissa gångarna med snöröjning och sandning.

Parkering: Parkering sker på anvisad plats utanför entrén i direkt anslutning till kyrkogården.
Tillgång till toalett:
Nej.