Foto: Kyrkogårdsförvaltningen

Ljungarums kyrkogård

På denna nästan landsbygdskyrkogård finns en lugn miljö med mycket gräs, äng och träd.

Ljungarums kyrkogård härstammar från medeltiden och ligger tre km söder om Jönköpings centrum. Kyrkogården har vuxit och utvidgats flera gånger under senaste århundradet. År 1909 skedde en utvidgning i väst och 1980 en stor utvidgning i sydost.

Trots att kyrkogården numera är kringbyggd av bostäder, ger den intryck och känslan av att vara en typisk landsortskyrkogård med mycket historia.

fakta om ljungarums kyrkogård

Totalyta: 17 000 m2
Gravplatser:
ca 537 stycken, varav ca 291 stycken är upplåtna
Med gravrätt: Urn- och kistgravplatser
Begränsade gravrätter:
Ja, med plats för urnor
Utan gravrätt:
Minneslund

besök & tillgänglighet ljungarums kyrkogård

Adress: Inre Ljungarumsvägen 34, 553 07 Jönköping
Framkomlighet på kyrkogården: Plan och sluttande terräng, grusgångar. Trappor med och utan ledstång. Vintertid underhålls vissa gångarna med snöröjning och sandning.
Parkering: Inga anvisade parkeringsplatser finns i anslutning till kyrkogården, men andra parkeringsmöjligheter finns i närheten.
Tillgång till toalett:
Tillgänglighetsanpassad toalett i ekonomibyggnaden i anslutning till kyrkogården. Öppen under arbetstid, vardagar 07.00 – 16.00.

Med bil:
Vägbeskrivning