Ett gyllene kors på ett kyrktak mot en blå och molnig himmel.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Dop, bröllop och begravning

Svenska kyrkan vill finnas där genom hela livet, genom livets alla högtider. Från dopet, via konfirmation, vigsel, välsignelse och begravning. Genom stillsamma, livfulla, soliga, regniga, lyckliga och sorgliga dagar.

Du vet väl om att du kan ha dopet, bröllopet eller begravningen i en annan kyrka än den församlingskyrka som du tillhör? Det går också bra att, i mån av plats, boka kyrkans samlingslokaler för bland annat dopfika och minnesstund.

OBS - Församlingshem bokas inte automatiskt igenom knappen nedan. För bokning av församlingshem behöver man ringa respektive plats husmor eller vaktmästare.

Boka vigsel

Ring eller maila församlingsexpeditionen om du vill boka eller har frågor om vigsel.

Telefon:  036-30 35 50
Email: jonkopings.forsamling@svenskakyrkan.se

Bröllopstiderna för sommaren 2024 (från och med 1 maj) släpps den 4 september 2023.

Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen. En manlig präst håller barnets hand.

Dopet - En fest för livet

Dopet är en fest då vi firar att den som döps blir en del i Guds stora familj. I dopet får vi ett löfte om att Gud alltid har omsorg om oss. Alla är välkomna att döpas, det finns ingen övre eller nedre åldersgräns och det är aldrig för sent för att döpas.

Ett brudpar som håller hand.

Bröllop

Och störst av allt är kärleken... Bröllop är en av livets största och viktigaste högtider. I Guds och alla vittnens närvaro lovar ni varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut. Tillsammans ber vi Gud att välsigna ert äktenskap och finnas med i både glädje och sorg.

Begravning

Det sista avskedet är aldrig lätt, men begravningen är ofta en mycket viktig del av sorgeprocessen.