Människor samlade till gudstjänst
Foto: Mikael Bergström

Pilgrim

Här kan du hitta allt som berör pilgrim och pilgrimsvandringar i Jönköpings församling.

En man och en kvinna sitter på en stenhäll och fikar

Pilgrimsvandring – en upplevelse för både kropp och själ

Pilgrimsleder har stor historisk betydelse och lockar ständigt nya vandrare, allt från några timmar till en hel vecka. Syftet är att få en upplevelse såväl fysiskt som andligt och av naturen på till exempel Fransicusleden, The Birgitta ways eller Norra S:t Sigfridsleden.

Välkommen till Pilgrimsritt 4-5 maj 2024: ”Kyrkans väggar talar ”

Under två dagar rider vi vid fågelsjön Tåkern och upptäcker kyrkor från 1100- och 1200-talet. Anmälan senast 1 april.

Människor samlade till gudstjänst

Vandring, fika, musik och gudstjänst vid påskens pilgrimsfest

"Pax et bonum – Frid och allt gott". Pilgrimshälsningen hördes på annandagen över Södra Vätterbygden när människor var ute och vandrade på olika pilgrimsleder. Målet var KFUM:s lägergård Vidablick i Bankeryd där det blev fest med korv, fika, musik och gudstjänst.