Vi ser ett glädjehopp utfört av konfirmander
Foto: Alex Giacomini

Nyfiken på konfirmation? Här kan du läsa mer och få svar på vanliga frågor.

Vad är meningen med livet och hur förhåller man sig till döden? Vad är gott och ont, rätt och fel? Se konfirmationen som en upptäcktsresa - en resa där du får lära dig mer om dig själv som människa. Vad innebär det att tro? Det är du och dina frågor som är viktigast.

Året du fyller 14 år får du som är medlem i församlingen en inbjudan till konfirmation. Ordet konfirmation betyder bekräftelse och i kyrkan står det för att du hör ihop med Gud genom dopet och att just du är värdefull och viktig. Men du behöver inte vara döpt för att börja i en konfirmandgrupp. Många konfirmander döps under sin konfirmandtid.

Konfirmandtiden är en unik möjlighet att få prata om tro och livsfrågor både med vänner och vuxna i en avslappnad miljö

Konfirmandtiden kan se ut på olika sätt. Du kan var med i en konfirmandgrupp som träffas regelbundet under ett läsår eller så koncentrerar du konfirmandtiden till några veckor under sommarlovet.

Du kommer möta varierad pedagogik med en mångfald av metoder. Det blir inte så mycket sitta stilla och lyssna eller att läsa i en lärobok. Istället diskuterar vi, samtalar, gör övningar och andra aktiviteter, samt deltar i gudstjänst med mera.

Du får lära mer om bibeln och psalmboken och hur innehållet kan hänga ihop med vårt liv här idag.

Du behöver inte ha bestämt dig för att konfirmeras innan du börjar i gruppen. Du kan vara med under hela konfatiden och sedan besluta om du vill konfirmeras eller inte. Det är ditt beslut - och att ta ansvar för det är en del i att bli vuxen.

Vi som leder konfirmationsläsningen är präster, pedagoger, musiker och unga ledare.

Vi är nyfikna på dig och vad du funderar på!

Våra konfirmationsgrupper 2023-2024

Sommarkonfa - Sofiakyrkan

Under året träffas vi lördagar/söndagar och åker på läger över Kristi himmelsfärdshelgen. Vi har två veckors sommarläsning varav en vecka kommer vara ett läger vid kusten.

På bilden ser vi segelbåten Shalom på havet med fulla segel

Segelkonfa

Vi upptäcker kristen tro tillsammans genom övningar, kreativitet, gemenskap, lek och andakter. Vi träffas varannan torsdag 16.30 till 18.00. Det blir två läger, varav ett på segelbåten Shalom.

Sälenkonfa

Tillsammans upptäcker vi vad kristen tro är genom övningar, lek, andakt och gemenskap. Vi åker på två helgläger, ett på hösten och ett sent på våren. På sportlovet åker vi till sälen för några härliga skiddagar. Vi träffas varannan vecka på torsdagar i Bymarkskyrkan.

Ungdomar

Berlinkonfa

Vem är Gud? Varför finns jag? Varför finns det ondska? Vad händer efter döden? Konfirmationstiden är ett tillfälle att fundera över livets stora frågor och lära sig mer om den kristna tron. En möjlighet att lära sig mer om sig själv, träffa nya människor, upptäcka spännande saker, åka på läger och en resa till Berlin.

Några ungdomar spelar rundpingis inomhus.

EPIC Konfa

Med hjälp av musik, drama, ord och bild söker vi tillsammans svaren på livets små och stora frågor. Vi träffas en gång/vecka omväxlande i Råslätts kyrka och Gräshagskyrkan där vi regelbundet firar gudstjänst tillsammans med ungdomsgruppen Epic.

Några unga tjejer sitter och skrattar vid ett bord.

Ljungarumskonfa

Full fart i gympan, lugna andakter, roliga lekar, djupa samtal, gott fika: Vi har det helt enkelt bra ihop och upplever kristen tro tillsammans. Våra tre läger är såklart höjdpunkter under året, två på Tallnäs och ett på Gransnäs.

Några konfirmander i vita kåpor jämför sina gympaskor.

Vanliga frågor om konfirmation

Här hittar du svar på några vanliga frågor om konfirmation.

Konfirmeras efter åttan eller som vuxen

Blev du inte konfirmerad som tonåring? I din församling erbjuds alltid en möjlighet att konfirmeras som vuxen.