Sofiakyrkans torn i höstskrud

Kyrkor

Alla kyrkor i Jönköping har sin unika karaktär både utseendemässigt och innehållsmässigt. Kliv in och upptäck verksamheten och livet i kyrkan.

Bymarkskyrkan

I Bymarkskyrkan är det ofta trångt – dels för att det är en liten och mysig distriktskyrka men också för att det finns många som har kyrkan som sitt andliga hem.

Dalvikskyrkan

Dalvikskyrkan är en samarbetskyrka mellan Svenska kyrkan och EFS och en av församlingens yngsta kyrkor. Vägg i vägg med kyrkan ligger Kyrktuppen, en av församlingens förskolor.

Ekhagskyrkan

Ekhagskyrkan är den yngsta av församlingens kyrkor. I 27 år har tegelkyrkan stått vid Ekhagens centrum. Låga trösklar och högt i tak – beskriver lokalerna ganska bra.

Gräshagskyrkan

Här möts människor i alla åldrar både vardag och helg. I Gräshagskyrkan finns flera körer, öppen förskola, dagledigträffar och ett regelbundet gudstjänstliv. Det vackra kyrkorummet står ofta öppet om du vill smita in för att tända ett ljus eller sitta en stund i stillhet. Gräshagskyrkan ligger utmed Franciskusleden och är en rastplats för pilgrimen. I kyrksalen finns en Birgittaikon som ger samhörighet med historiens pilgrimer.

Kristine kyrka

Många människor söker sig dagligen till Kristine kyrka för en stund av stillhet och ljuständning. Det katedralliknande kyrkorummet öppnar möjligheter till större kultur- och musikarrangemang.

Järstorps kyrka

Järstorps kyrka fina lantliga läge gör att kyrkan ofta önskas för dop- och vigselgudstjänster.

Ljungarums kyrka

I Ljungarums kyrka har människor mötts för att dela glädje och sorg ända sen 1200-talet. Tack vare sin personlighet är den en populära dop- och vigselkyrka.

Bild på Råslätts kyrka i Jönköping

Råslätts kyrka

Råslätts kyrka finns mitt i byn och är ett bönens hus för alla folk!

Sofiakyrkan

Sofiakyrkan med sin mäktiga spira är ett välkänt landmärke i Jönköpings stadsbild, och en mötesplats för alla generationer vardag som högtid.

Österängskyrkan

Kyrkan som byggdes 1961 står mitt i Österängsområdet. På 60-talet var kyrkans inriktning barnfamiljer samt senare musikundervisning. Idag är den en plats där många härliga kulturmöten sker.