Gräshagskyrkan
Foto: Josefin Setterström

Gräshagskyrkan

Här möts människor i alla åldrar både vardag och helg. I Gräshagskyrkan finns flera körer, öppen förskola, dagledigträffar och ett regelbundet gudstjänstliv. Det vackra kyrkorummet står ofta öppet om du vill smita in för att tända ett ljus eller sitta en stund i stillhet. Gräshagskyrkan ligger utmed Franciskusleden och är en rastplats för pilgrimen. I kyrksalen finns en Birgittaikon som ger samhörighet med historiens pilgrimer.

När kyrkan är öppen kan du också slå dig ner framför brasan i Livingroom, ta en kopp kaffe, läsa tidningen eller plugga. På nedervåningen finns ett stort lekrum, där barn och vuxna möts i öppna förskolan, där finns också S:t Andreas barnkyrka där barnen i grupperna kan leka gudstjänst och bekanta sig med kyrkorummet på sina villkor.

I Gräshagskyrkan finns ett rikt musikliv och vid den första söndagen i månaden medverkar en av kyrkans många körer. Vid den andra och den tredje söndagen i månaden firas mässa med predikosamtal. Församlingen ges då tillfälle att reflektera och samtala kring predikan men också kring vardagliga tankar som kan dyka upp i söndagens texter. Vid den fjärde söndagen i månaden firar vi mässa med ungdomsgruppen EPIC

Gräshagskyrkan är också den koptiska församlingens andliga hem.

Några ungdomar spelar kort runt ett bord.

Öppen gemenskap och grupper

Öppna förskolan och psalmquiz. Här hittar du vad som är på gång.

En präst sitter med hörlurar och pratar i mobiltelefon med bibeln uppslagen framför sig.

Vi som arbetar i Gräshagskyrkan

Kontakta oss om du har frågor om verksamheten i Gräshagskyrkan. Vår adress är: Lovisagatan 10, 554 72 Jönköping

Om Gräshagskyrkan

Behovet av en stadsdelskyrka växte fram i slutet av 50-talet och den 1 december 1962 stod Gräshagskyrkan färdig.