Mötesplatser och församlingshem

Svenska kyrkans mötesplatser är så mycket mer än kyrkor och kapell. De är platser för möten mellan människor, kraftkällor i vardagen. De är rum för kärlek, varsamhet, omtanke och eftertanke.

Kom som du är. Kom förbi en stund, träffa andra, småprata, umgås i tystnad. Drick en kopp kaffe, sticka något, sjung en sång tillsammans. Ge varandra lite kravlös medmänsklighet. Och kanske en varm kram.

Församlingshemmet finns att låna vid dop

Järstorps församlingshem

Järstorps församlingshem är beläget granne med kyrkan. I den gula byggnaden som tidigare varit skola finns idag massor av rum för gemenskap, samtal, dopkaffe och minnesstunder.

Kristinagården

Kristinagården byggdes redan 1692-96 efter ritning av landshövding Erik Dahlberg. Idag finns här verksamhets- och samlingslokaler samt kontor.

Sofia prästgård

På väster, alldeles intill Slottskyrkogården, ligger Lagermanska villan - även kallad Sofia prästgård.

Sofiagården

Församlingsgården mitt i stan invigdes år 1966 och sedan dess har här varit fullt av aktivitet för människor i alla åldrar. Föräldrar, barn, unga och gamla.

S:t Olofsgården

S:t Olofsgården invigdes år 1959. Från början var där lärarbostad och idag lever lärandet i närheten, genom Kyrkskolan. Här finns storkök, församlingslokaler och gymnastiksal för både skolans och kyrkans sociala aktiviteter.

Ulfsparregården på Kanalgatan 33

Församlingens ungdomshus på Öster. Här finns även församlingens populära barnprylhörna.

Jag blir ofta ett ventilationshål för människor jag träffar, de vill gärna prata med mig och jag tycker om att lyssna. Jag har fått kontakt med många besökare genom olika verksamheter jag är med i, framförallt har jag lärt känna några gulliga tanter som jag har adopterat.

Annalena Dunder, ideell kraft Svenska kyrkan Jönköping