Foto: Catharina Carlsson

Ungdom

Församlingen samlar ungdomar i grupper och erbjuder samtal och gemenskap. Ungdomar som vill bli Unga ledare för konfirmander får den utbildning som kallas Ledarskolan.

Mässan

I domkyrkan firas en mässa varje onsdag 18.30 under läsåret. Det är en enklare veckomässa med ungdomar som är med och bär ordningen. Domkyrkoförsamlingens konfirmandgrupper och UngDôm deltar under terminerna.

Strängnäs domkyrka onsdagar 18.30

UngDôm

Ungdomsgruppen kallas UngDôm och är en fortsatt gemenskap för dig som är konfirmerad.

Efter mässan på onsdagar 18.30 möts gruppen i Domkyrkans bodar för att äta, fika, umgås och ett program som ungdomarna själv är med och bestämmer om: Sällskapsspel, diskussionskväll, kreativa övningar, bibelstudium, femkamp och mycket mer.

Strängnäs domkyrka och Domkyrkans bodarna onsdagar 18.30-21.00

Ung Ledare – Ledarskola 2024/2025

Konfirmerades du i Domkyrkan under våren eller sommaren 2024? Då är du välkommen till ledarskolan som startar hösten 2024.

Bor du i Strängnäs och konfirmerades på annan ort? Du får gärna komma med i ledargänget då också.

I Ledarskolan lär du dig om din självbild, ledarstilar, lekmetodik, samtalsmetodik, om konfirmation, om kristen tro - och mycket mer. Du får med dig vad du behöver för att bli Ung ledare i domkyrkoförsamlingen. En utmärkt chans för att växa i tro och gemenskap. Som ungdom är du en viktig del av domkyrkoförsamlingen och särskilt i konfirmandarbetet.

Ledarskolan samlas några onsdagar under hösten och åker på ett ledarläger till Stiftsgården Stjärnholm. Under våren åker på gruppen på kortare ledarläger och övernattar dessutom i Domkyrkan och ses några onsdagar. Ledarskolan deltar i konfirmandernas påsklovsläger på Stjärnholm.

Upptakt och start i september 2024.

Strängnäs domkyrka och Domkyrkans bodar onsdagar 16-19

Konfirmerades du i Strängnäs domkyrka?

Är det okey att bilder på dig visas av församlingen på webben och i sociala medier?

Konfirmation

Här kan du läsa mer och anmäla dig till församlingens konfirmandgrupper. Det erbjuds även konfirmation för dig som går på gymnasiet och för dig som går i anpassad grundskola eller gymnasieskola.

Körsång

Musik är en viktig del i gudstjänsten. I körsången finner många gemenskap. Domkyrkoförsamlingen med Aspö har flera körer för olika åldrar. I domkyrkan finns också ett stort utbud av konserter av olika slag.