Förskola och skola

Pedagogiska vandringar i Strängnäs domkyrka för barn i förskola och skola.

Förskolan, 5-åringar

Jul i Domkyrkan

Med hjälp av Domkyrkans sk Bibliska figurer får barnen på ett enkelt sätt möta julens budskap. Tillsammans med Maria vandrar vi till Betlehem. Vi upptäcker julens stjärna och får med herdarna se barnet i stallet.

Påsk i Domkyrkan

Genom olika scener berättas på ett enkelt sätt varför vi firar påsk. Scenerna gestaltas på samma sätt som vid julen av sk Bibliska figurer.

Förskoleklassen

Vi bygger en julkrubba

Barnen kommer för att höra julberättelsen och skapa de olika figurerna till julkrubban. Alla krubbor visas sedan upp vid en vernissage i Domkyrkan. Därefter får man sin julkrubba till skolan.

Första skolåret

Vad gör vi i kyrkan – om livet i kyrkan idag

Vi vill
  • Visa barnen vad Domkyrkan används till idag.
  • Väcka en känsla av förundran inför dess skönhet och rymd.
Varje barn får en mapp som under besöket fylls med olika saker, ett vykort, en sång mm.

Andra skolåret

Från Palmsöndag till Påskdag – en vandring inför påsken

Vi gör en dramatiserad vandring i Domkyrkan, där vi får möta Jesus och lärjungarna, följa med till Getsemane, stå vid korset på Golgata och med kvinnorna se den tomma graven.
Frivilliga och personal gestaltar de olika personerna.

Tredje skolåret

Att vara djäkne

Barnen får tillsammans med Biskop Rogge utforska olika delar av Domkyrkan och med ”skolmäster” gå till Roggeborgen för att prata om olika skrivtecken, boktryckarkonsten och prova olika skrivmaterial.

Programmet är ett samarbete mellan Kunglig biblioteket och Domkyrkoförsamlingen.

Fjärde skolåret

Möte med Medeltiden

Vi tar stegen in i medeltiden som den kunde te sig i och kring Domkyrkan. Barnen får möta livet i kyrkan, dess musik, doft, helighet och mystik men också vara hantverkare som arbetar med att utsmycka kyrkan.

Femte skolåret

I  Allhelgonatid – om livet och döden

Vi gör en vandring som tar med barnen från liv till död och till liv igen. Barnen får en inblick i traditioner kring död och begravning och vi berättar om Allhelgonahelgens innehåll.  Barnen får också möta Maximilian Kolbe, som gav sitt liv för en annan.

Domkyrkan som klassrum

-en resurs i gymnasiearbetet