Till innehållet Till undermeny

Ryssby pastorat

Välkommen till oss och våra församlingar Ryssby, Agunnaryd och Tutaryd i Ljungby kommun. JUST NU söker vi en ny kyrkvaktmästare - Läs mer nedan.

Kyrkvaktmästare 100 % till Ryssby pastorat

I tjänsten ingår varierade arbetsuppgifter både ute på våra kyrkogårdar och inne i våra kyrkor och församlingshem. Ryssby, Agunnaryds och Tutaryds församlingar ingår i pastoratet.

Kyrkoblad

I Ryssby pastorat ger vi var tredje månad ut ett nyhetsbrev där du kan ta del av det som händer i våra församlingar.

Barn och unga

"Låt barnen komma hit till mig och hindra dem inte: Guds rike tillhör sådana som de." Matt 10:14

Körer

Välkommen att delta i våra körer!

Tankar inför helgen

"Den som en gång har blivit övergiven kan ha svårt att hitta ljuset i tillvaron. Det går inte alltid att kämpa sig fram till hopp, ibland måste det komma som en gåva från Gud." Läs prästens tankar inför helgen på Svenska kyrkans bloggportal.

Act Svenska kyrkans blogg

Vi lever alla under samma himmel. Vi har samma rättigheter men verkligheten ser olika ut Läs berättelser och hör röster från Act Svenska kyrkans arbete runt om i världen.

Tänd ett ljus i allhelgona

Under allhelgona minns vi dem som har lämnat oss. Här kan du tända ett digitalt ljus för någon du saknar och se det lysa tillsammans med ljus som andra människor har tänt. Du är inte ensam i sorgen.

Förändra liv med en minnesgåva

Hedra någon som betytt mycket för dig samtidigt som du förändrar liv för människor som lever i utsatthet i världen. Med din minnesgåva bidrar du till Act Svenska kyrkans viktiga arbete.

Be en bön. Låt hoppet växa.

Påsken är en tid för hopp och nytt liv. Var med och be på bönewebben – och låt hoppet växa.

Kunskapsportalen Actum

Kunskapsportalen Actum är för dig som vill lära dig mer om Act Svenska kyrkan och våra fem fokusområden. Fördjupa din kunskap genom videos, intervjuer med changemakers och interaktiva quiz.

Kyrkliga handlingar

Dop

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

Bröllop

Planerar du och din partner att gifta er? I kyrkan får ni ett välsignat bröllop. Vi berättar om vigselgudstjänsten och hur ni bokar präst och kyrka. Och lite tips om annat att tänka på också.

Begravning

När en människa som står dig nära dör behöver du ta hand om dig och få tid att sörja. Men kanske är det inte nog med sorgen. Kanske är du den som ansvarar för allt det praktiska kring dödsfallet – att berätta för andra, att beställa en kista och att ordna med begravningen?

Gravrättsinnehavare sökes

Hittar kyrkogårdsförvaltningen ingen gravrättsinnehavare skyltas gravplatsen och besökare till gravplatsen uppmanas höra av sig. Hittas ingen innehavare under den tid som gravplatsen skyltas återgår gravrätten till kyrkogårdsförvaltningen.