Våra församlingar

Ryssby Pastorat består av tre församlingar, Agunnaryd, Ryssby och Tutaryd. Mer information om Agunnaryd och Tutaryd hittar du nedan.

Välkommen till Agunnaryds församling

Mitt i Agunnaryd står Agunnaryds kyrka som hjärtat i vår församling. Vi vill ha fötterna på jorden men hjärtat i himlen. Det innebär att vi vill skapa möten med människor där de befinner sig i livet. Vi vill vara en del av vårt samhälle och vår tid och förmedla det unika budskapet om Jesus Kristus. I Agunnaryds församling vill vi skapa positiva mötesplatser för gemenskap och utveckling. Vi inbjuder till kurser för att lära känna och fördjupa sig i kristen tro. På söndagen samlas vi till gudstjänst, under sommaren ofta ute i naturen eller på annan plats i församlingen. Vår strävan är att finnas ”mitt i byn”, att samverka med andra organisationer och grupper.

Välkommen till Tutaryds församling

Tutaryd, Ryssby och Agunnaryd utgör Ryssby pastorat. I Tutaryd bor cirka 200 personer. Trots att vi inte är så många har vi ett rikt församlingsliv. Här finns gudstjänster för stor som liten, stickcafé, församlingsråd, spa för själen, pilgrimsvandringar och en egen kyrkokör.