Foto: Pastoratet

Prästgårdens förskola

Mitt i Ryssby finns ett vackert gult hus med en stor och grön trädgård. I detta hus bedrivs sedan 2008 Prästgårdens förskola. Förskolan har en kristen profil, och dess huvudman är Ryssby kyrkliga samfällighet.

Förskolans historik
Huset, med anor från 1920-talet, var tidigare bostad till Ryssby kyrkas kyrkoherde. Idag är prästgården upprustad för en välfungerande förskola med stora och ljusa lokaler.

Förskolans filosofi och värdegrund
Förskolan följer kommunens lagar och regler, och vår verksamhet vilar på styrdokument som arbetar för en likvärdig förskola för alla barn - där omsorg och lärande bildar en helhet (Barnkonventionen, Läroplan för förskola 18).

Personalen på förskolan är utbildad och det finns spetskompetens i språk, matematik, specialpedagogik, idrott samt natur- och miljöfrågor. Personalen ser alltid till barnens bästa och vi har idag en välfungerande verksamhet.

Förskolans avdelningar
Förskolan består av tre avdelningar: Arken 1–3 år, Duvan 3-5 år och Humlan 5-årsgrupp. Vi går dagligen ut till vår vackra utomhusmiljö som inbjuder till lek och rörelse. Vi har nära till skog och sjö. Vi går även till närliggande sport- och simhall där vi har möjlighet till både bad och idrott. Varje vecka kommer vår musikpedagog och sjunger och spelar med barnen. Vi får även besök av vår präst.

Förskolans måltidspedagogik
Vår mat lagas från grunden med bra råvaror av vår egen kock som även bakar vårt bröd. Maten är närproducerad och delvis ekologisk. Barnen har möjlighet att påverka menyn med sina önskningar.

Öppettider
Vi har öppet dagligen klockan 6.30 – 17.30.
Vi anpassar våra öppettider efter behov och önskemål.

Att ställa ditt barn i kö
Är du intresserad av att ställa ditt barn i kö till Prästgårdens Förskola kan du göra det på två sätt. Du kan antingen ringa till rektor Maria Wallin som är kontaktperson på förskolan, så hjälper hon dig vidare. Eller så kan du vända dig till Ljungby Kommuns hemsida och anmäla ditt barn via deras kösystem. Oavsett hur du anmäler hamnar ditt barn i samma kö.

Mer information och kontakt
Vill du veta mer om vår fina förskola kan du ladda ned informationsfoldern nedan eller kontakta vår rektor Maria Wallin via kontaktuppgifterna nedan.

Informationsfolder Prästgårdens förskola

Adress till oss: