S:t Matteus församling

S:t Matteus församling är en del av den världsvida kyrkan. Församlingen finns för att Gud har blivit människa i Jesus Kristus som är Vägen, Sanningen och Livet. S:t Matteus församling finns för dig både helg och vardag, i gudstjänst och bön. Varmt välkommen!

För närvarande fungerar inte denna hemsida optimalt. Bland annatär kalendariet ur funktion. Vi hoppas att detta ska lösas inom kort.

Ave Maris Stella, sön 17 mars 16.00

Orgelkonsert på Jungfru Marie bebådelsedag med organist Anders Frisk

En bukett liljekonvaljer.

Boka dop och vigsel

Varmt välkommen att boka dop eller vigsel i någon av församlingens vackra kyrkor, S:t Matteus kyrka, S:t Matteus lillkyrka och Mikaelskapellet.

Konserter i S:t Matteus kyrka

Välkommen till en säsong med musikhögmässor, kör- och orkesterverk, lunchkonserter varje onsdag, musikcaféer och mycket annat.

Öppen förskola, tisdag och onsdag

All öppen barnverksamhet har i vår flyttat till Mikaelskapellet på Karlbergsvägen 64. Vi välkomnar alla familjer med barn upp till 5 år till Öppna förskolan på tisdagar och onsdagar. För de nyfödda finns Babycafé på fredagar.

Onsdag i S:t Matteus - mässa, musik & mat

”Onsdag i S:t Matteus”, ett koncept i tre delar. Mässa i Lillkyrkan, följt av lunchkonsert i stora kyrkan, alltid med fri entré. Avslutas med att sitta till bords med en matig soppa och varm gemenskap vid borden i församlingssalen.

Barn, unga och familj

Välkommen till barn- ungdoms- och familjeverksamheten i S:t Matteus församling!

Mötesplatser för vuxna

Under denna rubrik hittar du vårt nya Afternoon Tea, samtals- och studiegrupper, hantverkskvällar, lunchkonserter, sopplunch och mycket annat. Välkommen till våra mötesplatser!

Musiken i S:t Matteus

Välkommen till musikverksamheten i S:t Matteus. Till körsång och symfoniorkester, till konserter, musikhögmässor och mycket annat.

Animation där en person lutar sig fram och vinkar till en annan.

Första hjälpen vid sorg

Ingen människa ska behöva vara ensam i sin sorg. Därför har vi samlat konkreta tips som gör det lite lättare för oss som medmänniskor att finnas där för någon som sörjer.

Hur blir jag medlem i Svenska kyrkan?

Alla som döps inom Svenska kyrkan blir medlemmar automatiskt. Det går också att anmäla att man önskar bli medlem. Det gäller både om du vill bli medlem för första gången eller om du tidigare varit medlem och vill bli det igen. Här finns webbformulär för medlemskap.

Jobba med oss - lediga tjänster

Kom och bli en del av vårt kreativa arbetslag i S:t Matteus församling. Nu finns lediga tjänster ute.

En liten stig genom en park.

Ekonomiskt stöd, fonder och stiftelser

Boende i S:t Matteus församling med låg inkomst (årsinkomst under 210 000 kronor för ensamstående utan hemmavarande barn), saknar förmögenhet (under 52 500 kronor) och har svårt att få pengarna att räcka till, kan söka bidrag ur våra fonder och stiftelser.