Foto: Ikon

Dop - livets fest

Dopet är en högtid som är förknippad med stor glädje. Det är en fest då vi firar och gläds över att en människa blir del av ett sammanhang. Dopet är en högtid när vi får säga välkommen – välkommen till jorden, välkommen i familj och släkt och välkommen in i gudsgemenskapen. Den som döps blir medlem i Svenska kyrkan och en del av den världsvida kyrkan.

Varmt välkommen att döpa ert barn någon av församlingens vackra kyrkor.

• S:t Matteus kyrka, Vanadisvägen 35 (max 300 personer)

• S:t Matteus Lillkyrka, Vanadisvägen 35 (max 50 personer)

• Mikaelskapellet, Karlbergsvägen 64 (max 150 personer)

Välkommen att boka dop direkt här på webben. Det går också bra att ringa eller maila församlingsexpeditionen, 08-555 218 00 eller sanktmatteus.info@svenskakyrkan.se

Telefontider:  må, ti, on & fr kl 10-12 samt to kl 13-15.
Sommartider: mån, tis, ons och fre 10-12. Torsdagar stängt.

Vi har den stora glädjen att döpa många barn. För att vara säkra på att få en dag som passar er, bör ni vara ute i mycket god tid.

Det är möjligt att låna dopklänning och vissa lördagar låna/hyra lokal (vi tar ut en avgift på 1200 kr om du inte bor i S:t Matteus församling) för dopkalas. Om det finns lediga lokaler för dopkalas syns det när ni väljer datum för dopet.

• Välj kyrka och/eller datum och få upp lediga tider i kalendern. Här ser ni även om lokal för dopkalas finns tillgänglig.

•  Välj en tid och fyll i uppgifter i formuläret som öppnas. Om ni önskar döpa fler på samma tid så fyller ni i namn och personnummer i rutan ”Övriga önskemål”.
    I rutan ”Övriga önskemål” vill vi också att ni anger antalet gäster vid lokalbokning.

• När bokningen skickats till oss, gör vi en avstämning innan vi skickar ut en definitiv bekräftelse.

• Med reservation för eventuella ändringar vad gäller bemanningen (präst och musiker).

• Alla personuppgifter behandlas enligt GDPR.

Dopkalas i kyrkans festsalar

Välkommen att ha ert dopkalas i kyrkans festlokaler. Här kan ni läsa mer om hur det fungerar.

Doptider för hösten 2024 finns tillgängliga att boka från vecka 20.

Vanliga frågor och allmän info

Vad innebär det att vara fadder?

Att vara fadder (gudmor eller gudfar) är ett viktigt och ansvarsfyllt uppdrag. En fadders uppgift är att regelbundet be för sitt dopbarn, kanske uppmärksamma dopdagen varje år och att vara en förebild i kärlek och tro genom barnets liv.

Faddern skall, tillsammans med föräldrarna och församlingen, leda sitt gudbarn på trons väg genom livet. För att bli fadder skall man vara döpt.

Kostar dopet något?

Nej, dopet är gratis. Det finansieras genom kyrkoavgiften.

Hur lång tid tar en dopgudstjänst?

Den brukar ta ungefär 30 minuter.

Jag har fler frågor. Vart vänder jag mig?

Flera gånger varje termin bjuder vi in till en särskild dopinformation i S:t Matteus kyrka. Det är förlagt till söndag eftermiddag mellan kl 13-14.30. Vid den träffen går vi igenom alla tänkbara frågor, lyssnar på psalmer mm.

Förslag på doppsalmer:

21 Måne och sol
68 Jag tror på Gud som med sitt ord
69 Glad jag städse vill bekänna
193 Gud som haver barnen kär
210 Jag lyfter ögat mot himmelen
248 Tryggare kan ingen vara
378 Gud, hos dig är livets källa
379 Du som var den minstes vän
380 Fader, du som livet tänder
381 Gud har en famn
382 Vi tackar dig, vår Skapare
383 Med vår glädje över livets under
384 Ett liv ur dina händer
385 I Jesu Kristi namn vi ber
386 Upp ur vilda, djupa vatten

Dopets bakgrund och teologi

Efter sin uppståndelse gav Jesus sina lärjungar uppdraget att döpa i Faderns och Sonens och den helige Andes namn. I dopet gör Fadern den som döps till ett Guds barn. Sonen, Jesus Kristus, gör den döpte delaktig i uppståndelsens seger över död, synd och ondska. Den helige Ande ger i dopet sina särskilda gåvor, för att dopbarnet skall få kraft att leva ett liv i kärlek och förlåtelse.

Genom dopet blir man medlem i Svenska kyrkan, men också i den världsvida kyrkans gemenskap som består av alla döpta i alla tider och på alla platser. Att döpas är också att bli en Kristi lärjunge med kallelsen att leva sitt liv i kärlek till Gud och sina medmänniskor.

Som döpt får man vandra på livets väg i vissheten om att Jesus alltid vandrar vid ens sida. Att genom dopet vara ett Guds barn ger den tillit och det hopp som bär en också i livets svåra stunder.

Dopets symboler

Dopvattnet
Luther skriver i Lilla katekesen: ”Dopet är inte bara vatten, utan vatten som är helgat genom Guds befallning och förenat med hans ord.”

Dopklänningen
De flesta barn som döps är klädda i en lång, vit dopklänning. Dopklänningen är lång för att symbolisera att barnet skall växa i sin tro, lära sig mer om den kristna tron och utvecklas i tro, hopp och kärlek.

Dopljuset
Vid dopet får dopbarnet ett dopljus. Det är en påminnelse om Jesus som sade: ”Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus.

Informationsträffar om dopet en gång i månaden

Några gånger per termin samlar vi familjer som planerar att döpa sitt barn till särskilda informationsträffar. Här går vi igenom vanliga frågor, hur ett dop går till, tittar på lokaler mm.

Dop av unga och vuxna

I Svenska kyrkan kan man döpas i alla åldrar men man döps bara en gång. Den som döps blir medlem i Svenska kyrkan och den världsvida kyrkan - en del av något större.